Tjena!
Jag har precis lyssnat på avsnitt 99 och blev supertaggad på att komma igång på riktigt med mitt sparande. Men ju mer jag gräver, desto mer beslutsångest får jag.
Jag funderar starkt på att bara köra Lysa – känns enkelt och smidigt. När jag gjorde deras test fick jag 80% aktier och 20% räntor. Men jag minns att Jan pratat om att ha räntor motsvarande sin ålder? Så 29% Räntor och resten Aktier?
Lite om min situation:
Äger en villa, inget akut behov av pengar.
Finns pantbrev kvar, huset är högt värderat – skulle kunna plocka ut 100–200k vid behov.
Sparar 10–20k/månad.
Får kvartalsvisa bonusar (50k–150k efter skatt).
Inga barn än, men det är troligt inom 5 år.
Jag ogillar att förlora – relaterar till Jan där.
Jag har ingen aning när jag kommer behöva pengarna
Det jag tycker podden ofta missar är HUR man konkret går tillväga. Säg att jag har 1 miljon – exakt vilka fonder i vilken fördelning ska jag välja? Lysa ger 80/20, men är det optimalt?
Har också sett folk köra 80% DNB Global + 20% småbolag – men vad händer då med guld, räntor, riskspridning?
Jag vet att jag kanske överanalyserar, men jag vill ha det så enkelt som möjligt utan att ångra att jag inte gjorde något annorlunda om 10 år.
Vill lägga allt krut på jobb och inkomster – inte sitta och vela mellan olika fonder.
Ska jag bara köra Lysa och mata in allt där?
Behöver man guld? Hur mycket räntor är vettigt?
Tack för all inspiration ni andra ger här – uppskattar alla konkreta tips!
Om du inte vet nätt så kanske en 50/50 isk på Lysa är en början. När du vet mera kan du alltid justera om du vill ha mera aktier. Alternativ så bygger du upp ett ett sparande med 60/40 isk 400k och ett isk 100 med 600k.
Så hade jag nog gjort. Gjorde själv så 2019.
Men då hade jag min buffert på swedbank klar.
Man kan liksom alltid ändra fördelningen. Men det jag sett tills Trump tog över var att över de 6åren så har det ökat och minskat men totalt ligger jag plus på insatt kapital.
Så det som minskas är min avkastning, jag ser dessa som gratis pengar. Sålänge inte insatta kapitalet minskar så sitter jag still. Troligtvis gör jag det även då.
Annars gör du Lysas fråge formulär, svarar du ärligt så har du nog en bra fördelning sett till ditt risktagande.
Se sen till att månadspara och rör inte pengarna förrens minst 10år. Det är iaf min strategi.
Jag vill även passa på att tacka Jan för att du delat med dig av all kunskap i podden. Utan dig hade jag aldrig tagit steget att strukturera med hänsyn till investeringar.
Sätt 70% i en bred billig passiv globalfond och strössla med 30% av vad du vill, Kanske Plus alla bolag sverige, Em om du vill ha det?
Gör du så sparar du en 0,01% per år dvs en tusenlapp jäfört med att ha det på lysa. Om du pallar ombalansera en gång per år. Avanza har en gratistjänst där man skriver in vilken fördelning man vill ha så ombalanserar dom åt en. Supersmidigt.
Min portfölj ser ut såhär:
85% DNB Global Indeks
5% Plus allabolag sverige
5% Avanza Emerging markets
5% Småbolag
I slutet av året om det repar sig (börsen alltså) ska jag nog sälja småbolagsfonden för den är för dyr avgift (0,67%) och köra 70% DNB, 20% Plus Allabolag Sverige och 10% Avanza Emerging Markets. Brett och bra.
Hur beter du dig på börsen? Har du sparat ihop en miljon på bankkonto?
Det är ingen idé att investera om du tar ut det vid första nedgång. Säger det i all välmening.
Om du har en 10års period så ta 100k i en indisk fond. Index eller tex Jupiter. Det borde finnas en bra utveckling där.
Många där som behöver kylskåp och vardags tillbehör som eltandborste och dammsugare. Toaletter mm och konsumenter av allt annat mellan himmel och jord.
Allt annat som redan finns på marknaden där dagens globala indexfonder redan finns.
Vägen från ved till el kommer generera stora investeringsbehov.
Det borde logiskt sett växa mer där än marknaderna som redan har allt och bara säljer prenumerationer till folk.
100% Global index fond eller 100% Lysa bred aktker . Allt som är långsiktigt ska in där. Kortsiktigt sparkonto. Svårare än så är det inte . Nu har du 1milj men bara köra som vanligt till 2 milj . Du kan behålla både Lysa och Global indexfond.
Aldrig fel lyssna på en erfaren smålänning!
Grattis till riktigt bra inkomster och bra sparandet.
Jag har varit inne på just en liknande portfölj ett tag
80% DNB Global Indeks
20% Plus allabolag sverige
Lysa låter lockande då jag inte har intresse av att “pilla” i det för mycket.
Jag kommer att spara dessa i minst 10 år då jag har ett stabilt inflöde av kapital.
Ja precis, jag har sparat ihop pengarna under ca 4 års tid på bankkonto. Nu har jag köpt hus och har en separat buffert för huset. Har inte haft vilja att investera pengarna då jag haft stundande husköp i sikte.
Hur resonerar du kring räntor? När jag lyssnade på avsnitt 99 var allt kristallklart kändes det som. Men när jag grävde ner mig djupare i allt ifrån 4-buckets, Jans olika portföljer samt räntor så blev det lite mer förvirrande.
Jo det stämmer! Jag har en separat buffert för det och kan som nämnt spara 10-20K i månaden utöver kvartalsbonusar så det finns god marginal för oförutsedda händelser.
Jag har inga konkreta mål men låt oss säga:
En pengapott för 10 år
En pengapott för 20 år
En pengapott för 30 år
Kör jag 100% Aktier på lysa för 30-åringen och plockar ut när jag är 59 år?
Kommer lysa att rebalansera risken mot räntor automatiskt när det närmar sig uttag?
Inte så nyfiken på att “Titta och pilla” hela tiden
För min del för att ens komma igång så gick jag efter Jan. Sen insåg jag min 60/40 alltid gick sämmre än 100% då ändrade jag till 100%.
Nu när jag börjat studera så ändrade jag igen till 70/30 för om jag behöver ta lite av mellan hinken för att klara mig. Den hinken har jag aldrig rört sen 2019.
Jag kanske fattat fel men det blir som en extra buffert om 50k på swedbank tar slut.
Om jag gör Lysas tester så hamnar jag nu efter 10år sparande på 100%aktier. För jag ser själv att över tid så har den isk gått bäst även om det är högre volatilitet.