Grattis till milstolpen! Du är ung och bör köra 100% aktier förutsatt att du ej behöver pengarna inom en 5-10 års period. Man vill inte sitta på ålderns höst och beklaga sig över att man tog för låg risk när man var ung, vilket är det fel alla gör som ligger kvar i traditionell försäkring tjänstepension etc.
Jag kör Lysa 100% aktier för mitt passiva sparande (80% av totalen), utöver det har jag 20% lekhink för att jag tycker det är kul.
Tack så mycket! Det känns kul samtidigt som att jag nu har ett ansvar över mitt goda flit. Har burit på känslan ett tag och tycker nog att med tanke på min ålder och goda flöde in av pengar så blir det nog 100% aktier.
Jag tycker att mellanhinken gör det förvirrande för mig och de investeringar jag planerar i huset har en så kort horisont ändå så att det inte är lönt att exponera för volatilitet.
Sen kanske man bygger upp en mellanhink på sikt när man närmar sig 40
Lutar åt:
80% DNB Global Indeks
20% Plus allabolag sverige
Två fonder är ju ingen konst att balansera en gång per år så sparar du 1000 kr per år.
Jag begriper inte räntefonder och när jag köpte dom var dom bara en besvikelse så mina “räntefonder” är i själva verket sparkonto. Bygg inte hus på en sandig strand. Det är skönt att se något stå stabilt när börsen kaosar.
Min (ok, lite för stora) buffert höll mig lugn i tullkaoset och det var ovärderligt.
En brandsläckare är inte så spännande tills dagen du behöver en. Fast när den behövs är den ovärderlig!
Jag menar att den Indiska marknaden kommer vara den marknaden globalt som växer mest 2026-2027.
De flesta större analyser pekar dit.
Personligen tror jag,
Troligtvis även dom närmsta 10 åren.
Är det någon som tror annat ? Vänligen länka källan.
Så kan det vara, det du inte förstår är att sådana förväntningar baserat på den information som finns redan reflekteras i priset idag.
Dvs. om marknaden vet/tror att det blir så så betalar man redan för det idag.
Du vet inget som inte resten av marknaden vet.
Om jag försöker sälja en citron för 1000kr idag går det förmodligen inte så bra.
Om det däremot dyker upp en nyhet som klargör att imorgon kommer alla citroner vara värda 2000kr/st så kommer värdet redan idag stiga till nästan 2000kr, säg 1999kr.
Då kommer alla att slåss om att köpa min citron redan idag, för närmare 2000kr istället för de 1000kr jag först begärde.
Jo såklart. Men för oss vanliga så är det mest fonder som är tillgängliga.
Jag vet faktiskt inte ens om en svensk kan investera i enskilda indiska aktier tex.
Det är en separat marknad för oss, våra investeringar i Indien är nog mest företag som har bas utanför Indien, men den största vinsten framöver. Lär ju ske på den interna marknaden inom landet.
Tänk bara på något simpelt som bilar, mopeder och mobiler. Vilken enorm tillväxt möjlighet.
Med tanke på hur lätt du kunde finna förväntad tillväxt så kommer alla investeringar där prismässigt idag avspegla detta. Så avkastningen man får inte är högre (i förhållande till risk).
T.o.m. så att ekonomiskt tillväxt är okopplat till svagt negativt kopplad till avkastning. Med andra ord så kommer Indien som investeringar förmodligen svagt underprestera omvärlden. P.g.a. den höga förväntade tillväxten.