1 miljon ihopsparad, 29 år, vad gör jag?

Yes, jag hittade faktiskt till avsnitt 288 och har hunnit lyssna på det.
Min slutsats blir att jag är ung och har ett bra inflöde av nytt kapital.

Kommer därför köra på 2 hinkar just nu, en buffert och resten på 100% aktier i Lysa eller DNB Global Indeks.

Lutar åt DNB Global Indeks just nu då jag är van vid avanzas gränssnitt.

2 gillningar

Grattis till milstolpen! Du är ung och bör köra 100% aktier förutsatt att du ej behöver pengarna inom en 5-10 års period. Man vill inte sitta på ålderns höst och beklaga sig över att man tog för låg risk när man var ung, vilket är det fel alla gör som ligger kvar i traditionell försäkring tjänstepension etc.

Jag kör Lysa 100% aktier för mitt passiva sparande (80% av totalen), utöver det har jag 20% lekhink för att jag tycker det är kul.

Tack så mycket! Det känns kul samtidigt som att jag nu har ett ansvar över mitt goda flit. Har burit på känslan ett tag och tycker nog att med tanke på min ålder och goda flöde in av pengar så blir det nog 100% aktier.

Jag tycker att mellanhinken gör det förvirrande för mig och de investeringar jag planerar i huset har en så kort horisont ändå så att det inte är lönt att exponera för volatilitet.

Sen kanske man bygger upp en mellanhink på sikt när man närmar sig 40

Lutar åt:
80% DNB Global Indeks
20% Plus allabolag sverige

1 gillning

Två fonder är ju ingen konst att balansera en gång per år så sparar du 1000 kr per år.

Jag begriper inte räntefonder och när jag köpte dom var dom bara en besvikelse så mina “räntefonder” är i själva verket sparkonto. Bygg inte hus på en sandig strand. Det är skönt att se något stå stabilt när börsen kaosar.

Min (ok, lite för stora) buffert höll mig lugn i tullkaoset och det var ovärderligt. :innocent:

En brandsläckare är inte så spännande tills dagen du behöver en. Fast när den behövs är den ovärderlig! :smiley:

2 gillningar

Kolla Småspararguiden, gör allt enligt skolboken utan tokiga utflykter:

Finns väldigt bra inlägg i bloggen om de flesta frågor som kan uppstå.

Okej, hur mycket behöver dessa pottar vara vid dessa slutdatum? Vad har du tänkt att du ska ha dessa pengar till vid dessa tillfällen?

Vad ska du göra vid 59 års ålder som kräver dessa (hur mycket) pengar just då?

Du måste komma fram till dina mål först. Vad vill du göra i livet som kräver pengar?

Inspirera mig :slight_smile:

Se vad Nightowl skrev.

Priset på alla tänkbara investeringar reflekterar även förväntningar om framtiden och inte bara hur det ser ut idag.

Förenklat brukar man säga: priset på en aktie bör motsvara det förväntade diskonterade kassaflödet av alla framtida utdelningar.

Förväntningar om framtiden påverkar alltså i allra högsta grad priset idag.

Jag menar att den Indiska marknaden kommer vara den marknaden globalt som växer mest 2026-2027.
De flesta större analyser pekar dit.
Personligen tror jag,
Troligtvis även dom närmsta 10 åren.

Är det någon som tror annat ? Vänligen länka källan.

1 gillning

Har du en källa som påvisar att Indien kommer vara den marknad som kommer gå bäst på kortsikt men även på lite längre?

2 gillningar

Detta är redan inprisat så därmed finns ingen förväntad ökad avkastning per risk på indiska investeringar.

3 gillningar

kan verkligen relatera till att inte riktigt veta vad jag sparar till… så får säkerhetsskull så kör jag 100% aktier :sweat_smile:

Så kan det vara, det du inte förstår är att sådana förväntningar baserat på den information som finns redan reflekteras i priset idag.

Dvs. om marknaden vet/tror att det blir så så betalar man redan för det idag.

Du vet inget som inte resten av marknaden vet.

Om jag försöker sälja en citron för 1000kr idag går det förmodligen inte så bra.

Om det däremot dyker upp en nyhet som klargör att imorgon kommer alla citroner vara värda 2000kr/st så kommer värdet redan idag stiga till nästan 2000kr, säg 1999kr.
Då kommer alla att slåss om att köpa min citron redan idag, för närmare 2000kr istället för de 1000kr jag först begärde.

Samma princip.

3 gillningar

Min miljontråd blev stora indientråden, spännande :yum:

7 gillningar

https://ec.europa.eu/assets/epsc/newsletter/2/megatrends.html

Om 15 år kommer Indien som land ha flest arbetande av alla länder. Yngsta arbets styrkan också. Källa IMF.

Minns inte exakta siffran, kanske var 500 miljoner arbetare 2030 i Indien. Kan ha fel, kan vara 400 miljoner.

1 gillning

Jag kan inte insperera dig till dina livsmål.

Det var ju lätt för dig att dra fram den statistiken.

Tror du inte att de som jobbar med analys på heltid har lika lätt för att dra fram sådan statistik och investera i Indien?

1 gillning

Jo såklart. Men för oss vanliga så är det mest fonder som är tillgängliga.

Jag vet faktiskt inte ens om en svensk kan investera i enskilda indiska aktier tex.

Det är en separat marknad för oss, våra investeringar i Indien är nog mest företag som har bas utanför Indien, men den största vinsten framöver. Lär ju ske på den interna marknaden inom landet.

Tänk bara på något simpelt som bilar, mopeder och mobiler. Vilken enorm tillväxt möjlighet.

Det spelar ingen roll. Fonderna äger bolagen.

Med tanke på hur lätt du kunde finna förväntad tillväxt så kommer alla investeringar där prismässigt idag avspegla detta. Så avkastningen man får inte är högre (i förhållande till risk).

T.o.m. så att ekonomiskt tillväxt är okopplat till svagt negativt kopplad till avkastning. Med andra ord så kommer Indien som investeringar förmodligen svagt underprestera omvärlden. P.g.a. den höga förväntade tillväxten.

1 gillning

För att tydliggöra så tänker jag inte ens lägga en promille av mitt livs besparingar på random tips om Indienfonder…

6 gillningar