Jag vill bredda mitt investeringsuniversum och handla indiska aktier utifrån mina strategier. Dock verkar vare sig Avanza, Nordnet eller Saxo Bank erbjuda detta.
Så var kan man köpa indiska aktier i en ISK/KF?
Kanske har någon här redan gjort denna resa och sitter på kunskap om detta?
1 gillning
emilv
(Emil Vikström)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
2
För min del handlar det om att jag från flera olika (indiska) bekanta hört att den nuvarande regeringen, som ser ut att bli omvald, på allvar lyckats trycka tillbaka korruptionen och öka välståndet för stora delar av befolkningen, vilket leder till både tillväxt och utveckling.
Jo, delvis förstås, men jag tror att det bara är början på en långsiktig utveckling. Därmed inte sagt att jag kommer att investera tungt i Indien, utan bara att jag är intresserad av hur alternativen ser ut.
Svårt på vanliga banker. Jag har inte hittat något sätt att handla i Indien. Sen är jag inte heller så pigg på det av andra skäl.
Det du kan titta på är att du kommer åt en del bolag via USA så kallade ADR. Alltså indiska bolag listade även i USA. Säkerligen bara de största men det kanske räcker.
Skulle undvika Indien och Ryssland, de är knappast legitima. Indien blev ju kallat scam-huvudstaden av president Biden i ett tal av god anledning, det är mycket fuffens där. Visst finns legitim affärsverksamhet men då mest callcenters som ersätts av AI som svarar lätt och mer rätt.
Sedan är ju deras börs allt annat än trovärdig. Hindenberg-gruppen gjorde en klockren analys av Indiens största företag (Aldani) och kunde bevisa att uppåt en 30% av deras påstådda omsättning bara var lögner. Det borde ha medfört stora rättsprocesser men i god ordning så vart det lite mutor och sen var det hela glömt…
Nej du, etiskt investerande må vara svårt men jag kommer aldrig medvetet investera i ett land som stödjer Ryssland och därmed brott not mänskliga rättigheter. Ej heller ett land där företag tillåts ljuga om sin bokföring och inte bestraffas. De företag och “vinster” du betalar för riskerar vara ren bluff…det brukar ju vara så med U-länder, mycket bluff för att lura västerländska investerare.
Nåja, lycka till OP. Det lär behövas
En lösning som kan bära frukt är nog att ringa Avanzas mäkleri och fråga om deras fullständiga sortiment, kanske kan man få ut en lista. Det är inte helt omöjligt att det kan gå att handla vissa av aktierna jag vill köpa den vägen. Dock blir courtaget saftigt på hela 749kr enligt deras prislista, och det kan bli en nätt summa bara under ett år med många byten. Samtidigt får man titta på potentialen och väga det mot det.
Det vore intressant att veta vad en indier betalar i courtage när de handlar aktier, sannolikt bara några kronor vilket öppnar upp för lite kreativt tankearbete men det är en annan historia.
Den här tråden handlar om hur men köper rena indiska aktier. Indiska fonder finns det inga svårigheter att komma åt och borde kunna diskuteras i en annan tråd.
Verkar rätt svårt av någon anledning. Såg precis en fond på avanza som hade en indien aktie. Men söker man efter själva aktien så finns den inte för köp.
Du kan inte handla med indiska aktier som utlänning. GIFT city kan ändrar detta framöver men får se vad som händer efter valet. Möjligt att någon bank kan erbjuda det OTC lite som koreanska aktier.