Jag skulle vilja investera 10% i en Indienfond för min lekfond och kanske ersätta en Tillväxtmarknadsfond i framtiden. Men det finns inga indexfonder tillgängliga, bara aktivt förvaltade fonder som har mycket höga fondavgifter. Jag är beredd att betala högre avgifter men är osäker på vilken av följande som ska väljas på Avanza.
Några bra alternativ som har kortlistats:
DNB India A (SEK) - 2,41%
Nordea India Fund (feeder fund) - 2,55%
Danske Invest India SEK - 2,38% (Ny)
Franklin India A USD - 1,90% (Min. SEK 1000)
Fidelity India Focus USD - 2,25%
Det finns två till - Carnegie India Fund, Jupiter India Select USD - som är mer populära. Men jag har inte mycket information om dessa fondföretag och vill undvika dem.
Har du några förslag på hur man gör ett bra val baserat på fondföretag, total avgift, historisk prestanda, SEK/USD, etc.?
Tänker också att en etf borde vara billigare. Sen bör du inte välja fonder utifrån historisk avkastning eller fondbolag. Det är snarare avgift och bredd i fonden som bör avgöra.
SAVR har några med mellan 1.3-2.2% avgift. De är stor viktat mot bank, medicin, vilka är säkra. SENSEX index fallit skarpt 1000p i senaste 6 månaders. De billigaste fonder fallit 10% i senaste 4 månader.
Gärna veta lite expert analys på Indisk Makro marknad nu. Är det läge att komma in eller väntar mer dip ? tackar.
Själv har jag investerat i Franklin FTSE India UCITS ETF (FLXI) via Avanza. Denna ETF erbjuder exponering mot ett brett spektrum av stora och medelstora indiska bolag, vilket speglar index som SENSEX och NIFTY. En av dess främsta fördelar är den låga förvaltningsavgiften på 0,19%, vilket är mycket konkurrenskraftigt jämfört med andra fonder med högre avgifter som finns tillgängliga på SAVR. Dessutom tenderar vissa av dessa dyrare fonder att exkludera nyckelbolag eller sektorer, vilket kan begränsa diversifieringen. I kontrast erbjuder FLXI en omfattande exponering mot den indiska marknaden till en låg kostnad, vilket enligt min mening gör den till ett mer flexibelt och effektivt investeringsalternativ.
Jag har ett regelbundet månadssparande i FLXI, med extra manuella investeringar de senaste veckorna eftersom marknaden har varit nere sedan början av året. Med det sagt är Indiens ekonomi på väg att bli den tredje största i världen inom de kommande åren, vilket gör den till en viktig tillväxtmarknad som man inte bör missa—särskilt med tanke på osäkerheterna i EU och USA.
Indien framstår också som ett bättre alternativ än Kina när det gäller transparens, styrning och hållbarhet, vilket gör det ännu mer attraktivt som investeringsmål. Personligen föredrar jag en bred indisk ETF/fond i min portfölj, antingen som en del av min tillväxtallokering eller till och med som en ersättning för en generell tillväxtmarknadsfond.
Med det sagt har jag bott i Indien tidigare, så jag har kanske en viss förkärlek för den indiska marknaden. Självklart påverkas investeringsval alltid av individuella preferenser och hemmahörighet!
Bra och informativ sammanfattning, tack! Jag håller med om att Indien är en växande ekonomi och den tredje största i Asien efter Kina och Japan, med en lovande framtid. Men hur hållbar och stabil den utvecklingen är, är jag osäker på. Det är inte rättvist att jämföra Kina och Indien, eftersom Kina ligger långt före. Men Indien hamnar inte situationen som Kina, Ryssland hoppas Jag att de 2 länder steg som galet men var inte hållbar alls o föll nu som en fallande kniv. Indien har många utmaningar, såsom politiska problem, en lägre BNP än flera grannländer och en kapitalistisk struktur med sina egna brister.
Jag fokuserar på fonder inom finans, medicin och konsumtion, eftersom befolkningen är sparinriktad. Dessutom kommer mat och hälsa alltid att vara viktiga sektorer i ett land med en så stor befolkning.
Jag har nyligen investerat men tappade 10–15 % direkt, vilket var en tuff start. Jag hoppas att marknaden återhämtar sig och börjar gå uppåt.
Dela gärna dina tips och råd!
Har några frågor dock:
vilken indisk index ska jag följa ? Brukar köra Teknisk analys på den ?
Googlade FLXI men hittar inte. Är det som SAVR ? Gärna lite mer info.
Tack!