Bra komplement till global indexfond?

Hej,

Jag är helt ny till att börja investera och har sparat en viss summa (runt 280k) som är en blandning av mina egna pengar och CSN lån, som jag nu vill investera. Jag planerar att köra 70% av pengarna i en global indexfond men vill ha lite tips på hur jag ska fördela de andra 30 procenten. Jag skulle, istället för att endast ha andra indexfonder såsom tillväxt, sverige eller småbolag, vilja investera i något som kommer ge lite högre avkastning (samtidigt som de kan ha högre risk). Tänte att 20% skulle kunna vara något inom aktier/investmentbolag. Jag har några tusenlappar i investor B och tänkte att de kan vara en del av mitt portfolio.

Tänkte typ såhär
Global indexfond 70%
Annan säker fond 10%
Aktier/aktiefond/investmentbolag 20%

Det är de två sista som jag vill ha tips på

Varför inte lägga 120-130% i global indexfond?
Alltså gå in med liten hävstång?

4 gillningar

Swedbank robur global kommer på tanken. Gått löjligt bättre än tex lf global eller avanza global.

Om du är något aktiv kanske än usa fond. De flesta globala härmar idag mellan 70-80% av usa. Men över tid på 5 år har det gett typ 40% mindre avkastning än en ren usa fond.

Men som sagt man får hålla ett öga på den. Vid snack om att bubblan spricker eller usa ekonomi är på väg och kollapsa (inte troligt men ej omöjligt). Eller att Microsoft, apple osv kommer krash. Byt den till en global eller lysa då.

Det är mitt tips i alla fall.

Men det allra säkraste är bli rik långsamt principen som lysa, global och index fond

Det finns inga säkra fonder men ”annan fond” skulle kunna vara Plus Allabolag Sverige eller en tillväxtmarknadsfond. Ex Avanza EM, Robur Access Asien eller AMF Tillväxtmarknader.

För Investmentbolag så har du Spiltans och Kavaljers Investmentbolagsfonder. Spiltan är halva priset men tungt viktad mot två bolag.

En Sverige indexfond är ett bra komplement. Det finns mycket som talar för fördelar med en viss Home bias i sin portfölj.

Ja jag funderar på att köra 10% i plus allabolag. Då får jag:

global indexfond 70%
Plus allabolag 10%
Annat 20%

Det här med tillväxtmarknader/småbolag verkar inte ha gett så hög avkastning. Till skillnad från till exempel Investor B eller Swedbank Robur Technology A (jag vet att den har en rätt hög avgift) osv. Dessa har haft bra avkastning de senaste 3, 5 och 10 åren. Såklart vet jag att detta inte säger något om framtiden men det är lite det jag vill ha för de sista 20 procenten. Något som potentiellt kan ge bättre avkastning men kommer med mer risk. Då det ändå är cirka 20% så gör det inte så mycket. En USA indexfond är inte heller så dåligt men den täcks tillräckligt bra i en global indexfond, men något jag kommer överväga.

Jag kör med just 10% Allabolag i min portfölj, känns lagomt. Finns en annan tråd där fonden diskuteras, bland annat den har innehav i PLUS andra fond Mikrobolag, där det inte finns något överlapp heller mellan de två… Måste väl vara en av de bättre Sverige-fonderna med den låga avgiften om man vill ha bredd?

Tillväxt är jag lite skeptisk till, men har likväl 5% här. Sällan jag ser att DNB Emerging Markets diskuteras, snarare andra Tillväxtfonder… samma här, låg avgift på 0.3 % är bra.

Småbolag har jag aldrig känt mig lockad av, förrän idag, när jag la till det i portföljen, 10%. Här ville jag ta nåt som kändes intressant till högre avgift, så valde aktiefond istället för t.ex Handelsbankens indexbaserade småbolagsfond. Känns roligast att köra globalt där, när Allabolag redan har de största företagen + mikrobolag i en fond.

Alternativet skulle vara Allabolag (med mikrobolag) + Småbolagsfonden, men kanske blir väl mycket home bias?

Goldman Sachs India Equity Portfolio Base Acc USD

ISIN: LU0333810181

Avgift: 2,26%

Senaste 12 mån: 29,58+%

Jag är upp 10,77+% på mindre än ett halvår, det är inte lika bra som Swedbank Tech Robur A ja, jag anser det klokt sprida ut.

Men nog med historik, det handlar om framtiden.
Indien är ett framtidsland, med hänsyn till Kinas ekonomiska problem behöver världen någonstans att tillverka billiga produkter, Indier arbetar väldigt flitigt och landet upplevs stabilt jämfört med Kina. Det är egentligen bara dessa 2 länder som har kapacitet i form av befolknings antal och utveckling.

Goldman Sachs är välkända att generera bra siffror.

Går att köpa bl.a. på SEB och Nordnet.
Av någon anledning finns den ej på Avanza, jag har kontaktat Avanza och bett dem göra det möjligt att köpa den.

SEB rekommenderar KÖP.