Vin i Indien - förslag på aktier i bolag

Hej Forumet,
Min fru vill köpa aktier i något bolag som producerar Vin i Indien. Kanske lite annorlunda vad vet jag :slight_smile: Men hon tror på detta och jag undrar om någon på forumet har förslag på något sådant bolag att investera i.

1 gillning

Pushar denna fråga då jag tänker att det bör finnas någon som är intresserad både av Aktier och Vin som varit i samma tankar :grinning: :wine_glass:

Oj, hade inte ens en aning om att det görs vin i Indien. Kanske enklast hitta någon producent man gillar och ta kontakt med dem direkt och fråga om man får investera? :thinking:

Min enda källa på investera i odling i indien kommer från en bekant vars far gått bort och han var tvungen att försöka jaga ikapp alla handskak/muntliga överenskommelser/något papper i en byrå investeringar han gjort… Det var inte en enkel historia :slight_smile:

Sedan kanske det är annorlunda om man tänker större odlingar/företag, men om det är familjeägt/smådrift så kan det bli klurigt från sverige.

Undvik att köpa aktier på detta sättet om man inte är extremt insatt i kulturen och bolaget och bor där nere.

Finns stor risk att bli blåst.

Bott i Indien ett antal år och jovisst finns det lokala viner. Om man ska investera i det är en heeeeeelt annan sak.

Dels är det rätt mycket alkoholkontroll i Indien. Så det är inte lika tillgängligt som i stora vinländer vilket ju sätter en gräns för lokala konsumtionen.

Dels är det relativt dyrt, dvs bara för typ top 10-20% av befolkningen och en hel del dricker inte alkohol av religiösa skäl.

Dels lider ju landet av svår torka i perioder vilket nog är en utmaning för vinodlare.

Dels är det notoriskt svårt att tjäna pengar i Indien. Lower price is better mentaliteten sitter hårt i folksjälen efter årtionden av armod.

Det sagt så finns det en del OK viner. Vi var med i en vin klubb och testade oss genom en hel del. Typ 1/3 var gott, 1/3 drickbart. Vitvin är det bästa. Rödvin är tydligen svårare.

De jag på rak arm kommer ihåg är

• Sula vineyards
  • Soma
  • Grover
  • Chandon

Den sista har någon typ av samarbete med Moet & Chandon tror jag. De skickade på chans en flaska mousserande till en tävling i Frankrike och vann! Synd att ingen av dem åkt dit för att hämta priset :joy: så förvånande var de. Det gick ner en och annan flaska av Chandon under åren där :+1:

Om någon av dessa bolag är listat på indiska börsen har jag ingen aning om. Sen vet jag inte heller riktigt vilken svensk bank som erbjuder handel på Bombay börsen .

Jag önskar din fru lycka till och skulle närmast föreslå, om hon nu är indienofil, hellre att köpa en Indien fond eller ETF. Bredare och något säkrare, men bara något :slight_smile:

4 gillningar

Indofil, isf… :smiley: Men ja, hellre en Indienfond skulle jag också säga. För mig är Indien snarare te och öl, som den gamla koloni det är.

2 gillningar

Masala chai :grinning::+1:

3 gillningar

OT

Korkad fråga men du som är (väldigt) mycket bättre på språk än vad jag är …. Vad heter en Sverige ofil då? Svedofil? :thinking:

Jo det finns faktiskt sådana som bara älskar allt svenskt och Sverige. Oftast tillflyttningar från tuffa länder som inte för ett ögonblick kan se något dåligt hos oss. Flera kollegor i det facken. Få infödda dock för vi infödda tycker nog mest att det var bättre förr :joy:

1 gillning

Suecophile på engelska… (swedophile verka användas här och där också, men verkar mer slang än rätt).

Jag fick söka och kom fram till att Suekofil är det som gäller översatt, men godtas swedophile så är ju svedofil rimligt också. :slight_smile:

1 gillning

Jag tänkte att det fanns något större företag att köpa aktier i som producerar vin i Indien. Men kanske skulle vara något som importerar och säljer i Indien eller nåt.
Det som är att Konsumtionen av Vin i Indien ökar kraftigt, och med den unga befolkning de har så kommer konsumtionen att skjuta i höjden rejält vilket redan händer.
Därmed tänkte jag att investering i något bolag som producerar eller säljer vin i Indien vore intressant :slight_smile:

Håller med, jag har hela 30k i en Indienfond :scream::laughing: