Roger Akelius köpte in sig stort i Castellum och såg sedan till att Castellum slopade utdelningen - eller så rapporterades det i media iaf.
Vad vann Akelius på detta?
Roger Akelius köpte in sig stort i Castellum och såg sedan till att Castellum slopade utdelningen - eller så rapporterades det i media iaf.
Vad vann Akelius på detta?
Ett finansiellt starkare bolag för 2023/2024, samt att flertalet mindre sofistikerade investerare då säljer och trycker ned priset på bolaget, vilket öppnar för möjligheten att ta större position gissar jag på
Vore nice, men jag kan inte riktigt se det i aktiekursen än ![]()
Tanken var nog att tvinga Arnhult att sälja mer. Han är beroende av utdelningen för att klara livhanken, eller så var nog tanken åtminstone. Arnhult var VD (avgick i Dec) och äger 18% av Catellum. Klassiskt två höjdare som krigar om bolaget ![]()
Känns som den allmänna analysen är att det var en “attack” mot Arnhult. Han har fått ekonomiska problem och på grund av det kunde Akelius köpa en stor mängd aktier från honom till ett bra pris. Genom att få utdelningen inställd tog Akelius bort en viktig inkomstkälla för Arnhult som tvingades sälja mer och till slut även lämna den VD-post han i princip köpt sig till.
Som aktieägare i Castellum tycker jag hela historien är en soppa. Jag var inget fan av hur Arnhult tog VD-posten och är inte jätteledsen över att han lämnar. Men tycker inte det hela skötts särskilt snyggt av Akelius heller där han först köpte en stor mängd aktier och sedan gick ut i media och kritiserade bolaget hårt.
Tror snarare det var konsekvensen av ett rationellt beslut av Akelius, ett bolags utdelning ska inte baseras på en enskild ägares behov av kapital.
Tycker själv att denna artikel beskriver skeendet bra: SvD - Så gjorde Akelius århundradets affär
För att Castellums har en ohållbart hög belåningsgrad i kombination med att skulden nästan uteslutande består av obligationer med mycket stora förfall de närmsta åren. Givet osäkerheten på de finansiella marknaderna och nuvarande räntenivåer handlas obligationer till en mycket högre ränta än avkastningen från fastigheterna som skulden finansierar. Minskar man skuldbördan och tar bort osäkerhet i finansiering genom att öka det egna kapitalet så kommer minska riskpremien och räntekostnaderna kommer gå ned. Vinsten upp och allting frid och fröjd. Därav inställd utdelning och en företrädesemission om 10 miljarder sek. Jag ser själv inget konspiratoriskt i Akelius agerande. Tvärtom är jag tacksam att någon kavlar upp ärmarna och räddar bolaget.