Jag letar igenom börserna för att finna ev. utdelningsaristokrater, vilket ju tar en hel del tid, jag har nog antecknat kanske 20-30 st. hittills men undrar om det finns någon som känner till en hel del sådana (men jag tror Walgreen Boots Alliances nu har avbrutit det hela, dessa verkar inte höja i År), jag har en del i min portfölj redan och dessutom kanske även ett tiotal utdelningskungar, mitt mål med portföljen är ju mer att bygga upp den till att bli större (inte att försöka slå den) och jag försöker ju leva efter mottot köp och håll. Nu i November hade jag tänkt plocka in den sista Månadsutdelaren o sedan bygga på i samtliga innehav men även plocka in lite utdelningsaristokrater (men även en och annan utdelningskung till, en kan ju tillkomma i början av nästa År, så jag hade tänkt plocka in en del sådant också, men jag har ju flera innehav som är Års- eller Halvårsutdelare samt något innehav som inte delar ut heller !
Jag har försökt febrilt att finna Aristokrater o till slut fann jag en del i alla fall, eftersom jag ju gillar att försöka sortera lite i ordning, så har jag skrivit ned några (hoppas att jag inte tagit med någon nu som inte skall vara med på den listan, jag trodde först att jag skrev in en felaktig där, tror det var IRL, på deras låga utdelning tills jag fann en nyhet där dessa höjde för 48:e Året i följd i År, jag vet inte om någon kan vara intresserad av den lista som jag skrev ned (OBS! Jag hoppas inte att jag gjort något stavfel nu) !
Consolidated Edison (49 År)
Automatic Data Proccesing (49 År)
IRL (48 År)
MGE Energy (48 År)
Carlisle Companies (47 År)
McDonalds (47 År)
Pentair (47 År)
Medtronic (46 År)
Sherwin Williams (44 År)
Community Trust Bankcorp (43 År)
Franklin Rescourses (42 År)
Old Republic International (42 År)
Brown Forman (42 År)
Exxon Mobile (41 År)
Aflac (41 År)
Cintas (40 År)
Air Products & Chemicals (40 År) , försvarsindustri
Atmos Energy (39 År)
Brady (38 År)
MC Cormick & Company (38 År)
T. Rowe Price Group (37 År)
First Financia (35 År )
McGrath Rent Group (32 År)
Badger Meter (31 År)
OBS! Jag har betydligt fler Aristokrater nedskrivna
Det känns som att risken för survivorship bias i detta borde bli stor. Dvs. du kan alltid hitta bolag som klarat av att upprätthålla eller höja utdelning under X period men det kanske inte är en indikation på att det kommer att fortsätta. Om du hade gjort samma analys för 10-50 år sedan, hur många av kungarna som fanns då har fallit bort och ersatts av nya?
Sedan ger inte utdelning så mycket, tycker jag, värdet på aktien minskar ju allt annat lika med samma belopp så det är inte direkt gratis pengar.
När det gäller utländska aktier är det snarare värdeförstörande, du får betala 0,25% eller mer extra per utdelning eftersom det även sker en valutaväxling.
Detsamma gäller vid köp och sälj där man dels har valutaväxlingspåslag och dels högre courtage, det är svårt att få ekonomi i det kontra att bara köpa en svensk fond med exponering mot samma aktier.
Med det sagt är det en lite kul grej, jag gjorde det själv för några år sedan när Avanza bjöd på gratis courtage på amerikanska aktier vid vissa tillfällen.
Host, host … Castellum
Har inte läst igenom tråden, men Avanza swiper har en kategori som heter utdelningsaristokrater. Du kanske kan hitta dina stonks där?
T.o.m. herr Hernhag verkar nu överge utdelningsbolag till förmån för Investor:
Jag går med denna omviktning emot mitt beslut när jag sålde Investor och köpte Xact en gång i tiden. Nu har jag bättre plats i portföljen då antalet aktier är något färre än vanligt. Xact Högutdelande har byggt upp en allt svagare historik sedan dess.
Härlig recency bias…
Man kanske inte ska stirra sig blind på obruten utdelning, för att inte missa fina bolag som troligen kommer ge fin avlastning och direktavkastning även i framtiden. Välj t.ex. en tidsperiod 10, 15 eller kanske 20 år och titta på bolag som har gett utdelning under de flesta av åren. Ett eller ett par uteblivna utdelningar kan ju ha flera orsaker, som inte nödvändigtvis är dåliga. DI hade en artikel nyligen på just detta spår.
Jag skulle kanske också titta efter bolag som uthålligt, eller med god tajming ägnar sig åt återköp. I USA gillar investerarna återköp mer än utdelningar, så där borde man hitta gott om sånna bolag.
Själv äger jag bara svenska bolag i nuläget. Även här går det att hitta fina utdelningsbolag som inte behöver vara stagnerade jättar. Ett exempel, Castellum föll på målsnöret till att bli utdelningsaristokrat. Jag är dock inte orolig för att de inte ska börja dela ut pengar igen så snart kreditbetyget inte längre riskeras av detta. Det vore alltså en miss att stryka dem från listan tills de åter mår upp till 25 år av löpande utdelningstillväxt.
Jag har bara aktier i några av dessa visserligen ( jag har även större innehav i bolag som inte är Aristokrater eller månatliga utdelare, ett exempel där är t.ex. Atlas Copco som faktiskt är ett av mina största innehav i portföljen) , det stämmer att man inte skall stirra sig blint på utdelningsaktier, sedan som du ser på den listan så tog jag däremot inte med Walgren Boots, dessa ser nämligen ut att stoppa med fortsatta utdelningshöhningar av de månatliga utdelarna som jag hade så gick jag faktiskt + 20 % på drygt 2 År, eftersom man inte kunde köpa i just Oxford Lane Capital mer så sålde jag det innehavet med över+ 20 % på drygt 2 år ( förutom alla utdelningar som jag fick under den perioden) , så det behöver inte/automatik innebära att sådant bolag går sämre än börsen, men det är ju mer en rolig grej att bygga på med att ta in den typen av bolag, men man får aldrig tro att den typen av bolag alltid fortsätter med sin utdelingspolicy allt kan ju hända som påverkar huruvida de kan upprätthålla det eller ej !