Detta är mitt första inlägg här, jag gick faktiskt + på mina investeringar förra Året (2022), men jag har 48 Månatliga utdelare i min portfölj (av omkr. 70 Bolag så är 48 Månatliga utdelare), jag använder mig utav utdelningarna för att köpa på mig fler Aktier dock och efter de första Månaderna i År hade jag tänkt öka på innehaven i samtliga Bolag (utom de som jag nått det jag ville uppnå, där tar jag bara emot utdelningarna för att återinvestera), hade ju tänkt de första Månaderna plocka in ännu en Månatlig utdelare, en Svensk Halvårsutdelare, en utdelningskung (känns lite tryggare med en sådan i portföljen) och även en Norsk kvartalsutdelare, jag har ju “aktier” i fyra länder just nu (USA (56 %), Canada, Sverige (båda mellan 20 o 25 % )samt en mindre del i Italien, men nu undrar jag ju hur bra det egentligen är med Månatliga Aktieutdelare (för mig blev det bra ett svårt Börsår i alla fall) ! Har någon några synpunkter kring detta ???
Jag skulle vilja veta vilken lista du följer för att hitta dessa utdelare.
Lista ??? Jag följer ingen lista, däremot så skrev jag ned bolagen som jag “råkat” finna som delar ut Månatligen (eller rättare sagt innehaven, i ett bolag har både stamaktien och preferensaktien Månatliga utdelningar), jag har även någon några Fonder bland dessa 50(51) som har Månatliga utdelningar .
Jag tycker det är intressanta och skulle gärna ta del av namnen! Jag tänker att man får mer ränta-på-ränta effekt än att man har sällan-utdelare.
Vill du att jag skall nämna de som jag känner till både Fonder och Aktier här (i Bokstavsordning) ???
Det spelar ingen roll om utdelningen sker varje sekund eller var 10e år, det har ingen som helst påverkan på ränta på ränta effekten.
Nja, det har betydelse så till vida att det är lättare att hålla förtroende för aktien. SBB t.ex skulle förmodligen tappa en del investerare då förtroendet för värderingen skulle sjunka. Lite som att betala ränteutgifter på banken månadsvis eller årsvis.
Hur fungerar utdelningen? Använder du avanza och får det den vägen?
Okey ! Men du får själv bedöma om något skulle vara intressant eller ej (jag lägger inte några bedömningar kring dessa) ! Jag hoppas att jag bara antecknat Månatliga utdelare här, minst 2 av Bolagen har sänkt sina Månatliga utdelningar f.ö. !
Både Aktier och Fonder !
AGNC Investment Corp
Agree Realty Corp
Arbdn Asia Pasific Fund VCC
Armour Residential REIT Inc
Atrium Mortgage Investment Corp
Bridgemarq Real Estate Services INC
Broadmark Realty Capital INC
Canadian Banc Corp
CareCloud Inc
Chesswood Group LTD
Cibus Nordic Real Estate
Decisive Dividend Corp
Diversified Royalty Corp
Dynex Capital Inc
Ellington Residential Mortgage Reit
Epr Properties
Exchange Income Corp
Extdenticare INC
First National Financial Corp
Gladstone Capital Corp
Gladstone Commercial Corp
Gladstone Investment Corp
Gladstone Land Corp
Global Water Resources INC
Horizon Technology Finance Corp
Keyera Corp
LTC Properties INC
Main Street Capital Corp
Northland Power INC
Olympia Financial Group INC
Orchid Island Capital INC
Oxford Lane Capital Corp
Oxford Lane Capital Corp Preferens Share
Oxford Square Capital Corp
Pembina Pipeline Corp
Pentant Floating Rate Capital LTD
Pizza Pizza Royalty Corp
Prospect Capital Corp
Real Estate Split Corp
Realty Income Corp (om jag minns rätt nu så är dessa en utdelningsaristokrat också)
Samhälsbyggnadsbolaget i Norden A (SBB)
Shaw Communications INC
Sienna Senior Living INC
SL Green Realty Corp
SLR Investment Corp
Stellus Capital Investment Corp
Superior Plus Corp
Timbercreek Financial Corp
Tingsvalvet Pref.
Transalta Renewables INC
Whitestone REIT
Jag hoppas att jag skrivit rätt på samtliga namn nu !
Du får förklara det utförligare för mig så att jag förstår vad du menar. Jag tänker att ju snabbare jag får utdelningar ju snabbare återinvesterar jag och desto mer ränta/avkastning kan jag få.
Utdelningen som fonden lämnar trollas inte fram ut intet, det är pengar som annars hade återinvesterats i bolaget och därmed ökat värdet på aktien så effekten blir ± 0 i slutändan
Det är ingenting magiskt med utdelningsaktier, bara en kul grej att det plingar till när utdelningen kommer.
Visst, utdelningsaktier är oftast stabilare bolag som klarar sig bättre när det svajar men å andra sidan växer de inte lika mycket när det går bra.
Ja det får jag, sedan så återanvänder jag utdelningen till att köpa fler Aktier (men som du också skrev det spelar ingen större roll om det blir Ränta på Ränta-effekt sekundvis eller på 10 År, det viktigaste är att vara långsiktig, så det med att få utdelningar varje Månad är ju då till för att kunna fortsätta bygga upp Aktiehanden utan att behöva gå in med nytt kapital så mycket av bygget på min Aktiehand kommer från Utdelningar som återinvesteras !!!
Under förutsättning att bolaget och investeraren gör samma sak med pengarna ja… om bolaget köper bugg för pengarna och man själv investerar i andra aktier blir det ju annorlunda, och tvärtom åt andra hållet
Du nämner en del utländska aktier och jag har hört en sanning om att utländsk källskatt tas från utdelningen och att det är något man kan få tillbaka men är krångligt. En Kapitalförsäkring kan eventuellt efter ett tag ha krävt tillbaka skatt.
Själv kikar jag på Xact Norden Högutdelande och Aktiespararna Direktavkastning B, men då gör jag det kanske för enkelt för mig.
@1havde Precis som JanL säger, jag kanske höll inne på tankarna allt för mycket, så beror det ju på hur jag rebalanserar mellan olika investeringsslagen.
Jag använder ju faktiskt utdelningen till att investera i andra Bolag, jag stoppar när jag har ett visst antal i ett bolag och använder då utdelningen till att investera i andra bolag, sedan så har jag ju även aktier i Bolag som går med vinst och inte delar ut Aktieutdelningar, även bolag som bara delar ut en del . Men jag håller med dig om att man skall inte bara se till utdelningarna, men jag har “varaktig sjukersättning” o kan ju köpa Aktier för mellan 4 och 6 tusen i Månaden fastän jag samtidigt tredubblat min amortering på Bolånet, som jag skrev av 70 olika innehav i min portfölj är 48 Innehav Månatliga utdelare (o jag tror jag även har 5 innehav i olika bolag som inte delar ut något alls), utdelningsaktierna gör ju att jag kan köpa aktier hela tiden utan att belasta mitt bank-konto ekonomiskt !
Månatliga utdelningar är nog bra om de ersätter en inkomst, d v s de ger tillsammans en kalenderstabil avkastning om man lever på utdelningarna.
Jag lever på mina aktieutdelningar som alla har kvartals och halvårsutdelningar men det ger mig en mycket ojämn inkomst med klimax i december.
Betalar du skatt på dina utdelningar?
Och vad är det som säger att du gör rätt val som flyttar pengar från en aktie till en annan?
Knappast tillräcklig anledning för att påstå att det ökar ränta på ränta effekten
Det finns ju tyvärr den utländska källskatten men i övrigt så är det ju inne på ett ISK så där finns ju den skatten som berör värdet på ISK (Schablonskatten), så det blir ju långt ifrån 30 % i skatt utan utdelningarna ger betydligt mer än vad skatten ger, dessutom så återkommer en del av källskatten via deklarationen 3 år senare (återbetalning) o blir då skatteåterbäring (upptäckte det vid senaste skatteåterbäringen), mitt IPS har jag ju 20 Bolag varav 18 är Månatliga utdelare, men till mitt IPS bör man ju INTE sätta in mer kapital längre men kapitalet dit kommer ju från Aktieutdelningar i stället, sedan så köper jag ju Aktier varje Månad (jag siktar inte på att försöka slå börsen utan på att min buffert skall växa därav har jag valt att göra på detta viset, men 2022 (fick en sammanställning) hamnade jag alltså på + 1 % på hela året på Börsen men samtidigt (baksidan) så när jag klarar mig bra vid börsnedgångar så hänger jag inte riktigt med vid börsuppgångar (jag håller f.n. på med att ta in en del Verkstadsbolag till min portfölj, som finns inne på Large Cap f.ö. , sedan hade jag tänkt minska kapitaltillförsen rejält i April och mer bli beroende av utdelningarna för att köpa Aktier, min regel är ju att köpa och behålla på lång sikt (inte kortsiktigt). Är du nöjd med svaret som sådant
Nej. Jag är ingen guru utan jag läser och lyssnar bland annat på RikaTillsammans och försöker förstå världen.