Hej hej ![]()
Jag har rätt så nyligen börjat investera (1-3 år), och postar här för att dela med mig av min investeringsstrategi bara. Den är ingenting om jag har läst eller hört om direkt, vet inte om den har ett namn?
I korthet så står den på två pelare. 1) utdelningsaktier och 2) portföljbelåning.
Det började väl “seriöst” förra året. Jag hade fått lite kaffepengar över (i sammanhanget), drygt 40k. Dessa lade jag på lite aktier. Med hjälp av dessa ansökte jag om att belåna portföljen, beviljades drygt 30 till.
Med hjälp av dessa pengar så landade jag (efter en hel del experimenterande) i följande aktier:
AGC
BLK
CAT
EIF
MAIN
PPL
O
För diversifieringens skull blev det drygt 10k i varje. Undantaget BLK som ju faktiskt är jävligt dyra (ursäkta min rent skitiga svenska), så där fick det räcka med en.
Samtliga här ger ju en direktavkastning/utdelning/ dividend (ingen slump att det blev sådana bolag).
Så, med ett lån på portföljen så följer ju en ränta att betala. Det är här som mina dividends “återinvesteras”, genom att hålla dessa räntekostnader i schack. Detta till skillnad från den lite mer traditionella strategin, att lägga sina dividends direkt i bolagen.
Jag använder alltså utdelningarna till att betala räntan på portföljbelåningen.
Givetvis återbetalar jag inte lånet enbart med utdelningarna, det hade ju blivit lite som en snigel på kryckor. Men det är skönt iaf och veta att så länge aktierna bara får ut sina utdelningar, så behöver jag iaf aldrig oroa mig för att räntan slår i taket och jag måste upp för tvångsförsäljning. Jag går plus varje månad i återbetalningen, även om det blir lite mer eller mindre i bland.
En annan fördel jag upplever, är värdet på portföljen. Under tiden som jag återbetalar lånet, så fortsätter ju ändå marknadsvärdet att stiga under tiden som jag återbetalar lånet. När mitt egna kapital har “ätit upp” marknadsvärdet, så har jag ju gått plus jämfört med att investera utan portföljbelåningen. Får jag det till, åtminstone?
Nu för ett par månader sedan så blev jag klar med min första återbetalning, då fick jag en ny kredit på sammanlagt 150k. För dessa tog jag ca 80k och fördelade ca 10 på följande bolag:
APPL
KO
FDX
LOW
McD
MSFT
PEP
MSFT
Likt förra gången, så “återinvesterar” jag utdelningarna genom att betala av räntan och amortera så mycket som möjligt.
När detta lån är återbetalat, ja då upprepar jag processen igen
När min egna ekonomi går bättre, så amorterar jag lite mer. När min ekonomi är sämre, ja då kan jag åtminstone hålla räntan i schack med hjälp av utdelningarna.
En liten “caveat” i det hela är ju att räntan på portföljbelåningen är rätt så avhängigt beloppet jag investerar för. Som för mig nu t ex, får jag en ränta på 2.85 % upp till 36k, 4,21 % upp till 54k, och 7,59 % upp till 119k (ca-belopp alltså, avrundat till närmaste tusental). Så jag vill ju givetvis komma ned i ränteprocenten så fort som möjligt. Att ligga på 7,59 % i flera månader, det skulle ju mina dividends inte kunna täcka i längden. Men de båda lägre procentsatserna är ju däremot fullt rimliga, om inte till 100 % så åtminstone i så stor grad att den summa som jag behöver ta av min aktiva inkomst för att täcka, blir närpå försumbar.
Jaa, detta var väl lite kort om min investeringsstrategi. Förklaringen kanske låter lite diffus och komplicerad, men det är nästan två års tänkande och reflektioner som jag försöker komprimera till en post på drygt en A4-sida här. Jag jobbar inom vården, har inget nätverk eller utbildning alls inom investering. Men jag har hittat något som jag tror på, och känner att det kan funka för mig långsiktigt (typ livet ut).
Återkommer så snart jag har ändrat något i portföljen. Fram till dess avser jag nog att låta den vara rätt så tråkig, och framgångsrik.
Åsikter och erfarenheter av relevans tas tacksamt emot ![]()