Du får nog skriva lite mer utförligt vad den relevanta skillnaden för en småsparare är, om du är intresserad av att få fram din poäng.
@axr har rätt. Det är också tydligt att du beskriver samma sak @Guldfeber.
Om du är av annan åsikt, visa gärna beräkningen som visar att det inte samma sak ni säger.
Tycker det framgår tydligt vad jag menar, men ska försöka på ett så pedagogiskt sätt jag kan.
Problemet är inte att vi inte är överens om det @axr drar upp, problemet är att det @axr drar upp är irrelevant för frågan. Så finns inget att räkna på.
Nej det är inte irrelevant. Det är glasklart för mig. Utdelning är irrelevant. Kan lika gärna sälja av. Exakt samma sak ur ett ekonomiskt perspektiv.
Så hur marknaden värderar aktien du säljer är helt egalt eftersom aktien vid öppningen på x-dagen skulle (allt annat lika) sjunka med exakt samma summa som den kommande utdelningen, om bolaget istället varit utdelande? Det är ju en… intressant ståndpunkt.
Så du antar alltså att marknadsvärdet alltid kommer att öka…?
Tack för en klok följdfråga.
Jag har i nuläget ingen spikad strategi för att balansera belåning och återbetalningen. I dagsläget är jag ganska offensiv i investeringarna, så under gårdagen ökade jag min belåning från 62k > 111k. För dessa ca 50 tusenlappar investerade jag runt 10k i vardera på följande:
Stag
Pza
Hrzn
Sis
Pflt
Främst Pflt och Hrzn är väl lite “high risk high reward”, men med dessa fem nya tillskott så räknar jag med att utdelningarna ska täcka räntekostnaderna fr o m en belåning på mellan 80-90 tkr. Fram till dess så är det kanske 200-400:- i månaden som jag får pytsa in för att gå plus i återbetalningen.
Jag har också ansökt om att öka krediten nu. Givetvis utan några större förhoppningar, men varje krona räknas ju ![]()