Om det är enda kriterie du har för att välja bolag är det väldigt riskabelt. Du har ju inte utvärderat bolagen mer än på utdelning.
Tittade snabbt på din lista och får intrycket att det är väldigt mycket fastighetsbolag och finansbolag.
Dvs du har stor risk då du är tung i två branscher.
Jag har inte utvärderat bolagen eller fonderna du har och kan inte uttala mig om dem.
Det innehav som jag har mest i där är Northland power Inc f.ö. (ett energibolag), men jag siktar ju INTE bara p¨å utdelningarna (flera av dessa är inne på olika lån), men hur som helst har jag bara satt det på det viset så länge, jag har ju även Aktier i Stlas Copco, Epiroc, Skanska , TELE2 och SKF så jag tittar inte blint på utdelningarna (ett exempel på det är ju att jag även har aktier i “Synact Pharma”, det senare ligger jag f.ö. bra + på, men jag använder ju utdelningarna för köp i övriga innehav o andra innehav också, de Månatliga utdelare som jag känner mig mest trygg med är ju Northland Power INC, Global Water Services Rescourses Inc (vatten o El behövs ju hela tiden), Gladstone Land Corp (jordbruket behövs ju, dessa har dessutom använt pengar för att köpa mer Jordbruksmark (om jag minns rätt nu) att arendera ut o även då Shaw Communication (bredband o tv-utbud om jag minns rätt tar ur minnet nu), men sedan så har du rätt i att det är en riskabel strategi att stirra sig blind på direktavkastningen, de jag nämnde nu har inte allt för hög direktavkastning men just dessa 4 känner jag mig mer trygg med än flera av de övriga, men då är det ju Energi, Vattenförsörjning, IT och Jordbruk som jag nämnde här ! Men som sagt var så använder jag ju utdelningarna till att sätta i annat, siktar även på att ta in Hormel Foods till min portfölj (dessa har ju höjt utdelningen i 57 År = en utdelningskung), men jag placerar i annat också flera av dessa (som du nämner är fastighetsbolag) håller ju på med Hypotekslån också, men när jag nu nämner vilka som jag känner mig “mer” trygg med där så ser du ju också att deras direktavkastning är i mer “normal” nivå än vad en del andra är (som då ligger över 10 % i direktavkastning), min tyngsta branch totalt sett är faktiskt skog och energi (jag har ju flera andra innehav än bara "Månatliga utdelare (jag känner mycket väl till hur riskabelt detta är så därför hade jag ju tänkt utöka i stabila Verkstadsbolag o även en plocka in en utdelningskung, dessutom så siktar jag där mest på att få in extrakapital att då kunna sätta i annat (en till Månatlig utdelare som jag känner mig någorlunda trygg med är Realty Income Corp, dessa är f.ö. även en utdelningsaristokrat om inte minnet slår helt fel nu )
Får fortfarande intrycket att du väljer bolag på utdelningshistorik.
Eller har du analyserat alla bolag och kommit fram till att just de bolagen har störst möjlighet till värdeutveckling?
Jag har både och, vad gäller större innehav i min portfölj så finns det även Acadian Timber Corp, Atlas Copco, Tele2, Synact (icke utdelnde bolag f.ö.), Enel (Italienskt energibolag), så det är både Bolag som delar ut sällan, halvårsvis eller kvartalsvis men även de som inte delar ut alls (Synact Pharma hoppas jag på att de går upp mer, har haft det innehavet innan det kom in på börsen), men utdelningsaktierna är då mer till för att förse mig med mer kapital att köpa Aktier för, men jag drar mig heller inte för att med kort varsel plocka ut ett bolag ur min portfölj (gjorde ju det med SBB faktiskt av olika anledningar), så jag följer ju även nyheter och bolagsrapporter fick statistik för några År sedan då det visade att jag gått bättre (tror det var 3 % bättre sedan 2001 men har ju haft några År då det pressades på mig utgifter som då översteg min lö varpå jag blev tvungen att täcka upp detta, jag hade plötsligt mindre än 8000 SEK kvar innan jag lyckades stoppa den blödningen o bygga upp på nytt så på 3-4 År har jag nått över en kvarts miljon o detta fortsätter uppåt o då valde jag ju även att tredubbla min Amortering (på Bolånet, det stora Bolånet) också så jag stärker ju min ekonomi på flera plan just nu, jag har detta mer som en rolig grej, att jag sedan lyckats ganska bra är ju en annan sak, de ville att jag skulle skaffa Kreditkort (men det håller jag mig helt ifrån) från Bankens sida (en av storbankerna då). Jag tycker det är roligt att hålla på med Aktier (en hobby för min del), dessutom så är jag ingalunda en expert (jag är ju ingen expert på aktier utan bara en som har det som ren hobby och ett tidsfördriv.
Nu kör jag majoriteten i indexfonder men har funderaringar på börja köpa lite utdelande enkilda aktier lite mer som ej nöje då jag faktiskt gillar att läsa företagsrapporter etc och blir ju mer intressant att följa bolag etc om man även har “skin in the game” så att säga
Kommer dock hålla mig till utdelande bolag som finns på omxs30 lista för att få någon typ av “kvalitets” kontroll och då välja ut 5 st aktier som mest i portföljen mer diversifiering behövs ej då jag som sagt kör det mesta i diverse indexfonder.
Har en utdelande indexfond förresten som heter xact norden högutdelande har märkt att utdelningarna från den ökar min motivation att spara (ja jag förstår att utdelningarna återinvesteras i en vanlig fond) men min hjärna gillar när det klirrar till på kontot
För min del så trillar ju samtliga dessa utdelningar då in på mitt ISK varvid jag har möjligheten att antingen ta ut utdelningarna till ett av sparkontona eller att då återinvestera dessa (valet är då mitt eget vad jag väljer att göra, det beror natutligtvis på hur ekonomin ser ut vid tillfället) , jag tycker ju att det är skönt när man varenda Vecka under Året får in lite extra kapital, men samtidigt så är jag ju inte bara ute efter utdelningarna utan använder då det mesta av det kapitalet till att köpa fler Aktier i stället för att plocka ut det, i dagsläget så har jag ju en del Bolag där utdelningarna redan betalat hela beloppet som jag köpte Aktierna för från början (med courtagen inräknade) och dessa pumpar ju “bara” in extra kapital hela tiden just nu (vissa har ju även stigit rejält sedan köpet av dessa), men jag siktar ju inte bara på utdelningarna utan mer på att portföljen skall fortsätta att växa, jag kommer ju att fortsätta med större insättningar av kapital manuellt till mitt ISK, sedan minska på det där ned till mellan tusen o tvåtusen till att börja med för att då fylla på i de dyrare innehaven till en viss nivå, sedan använda det som jag avsatt i Fonder (kortsiktigt) + då Aktieutdelningar till samma grundnivå men göra detta i de innehav som det är billigast att köpa i då, jämna ut så att det blir samma småinnehav i samtliga mindre poster, men förr eller senare så möts ju dessa sätt o då kommer jag att helt övergå till att Fondinsättningarna + utdelningarna står för kapitalen till Aktieköpen o samtidigt så kommer jag i så fall öka Räntesparandet för att spara ihop då för att ta väck mitt “minsta” Bolån (det har den högsta Räntan av båda Bolånen), där kom min längre planering in, jag köper ju Aktier på obelånat belopp (vilket ju känns tryggare), men alla sätt att få en bättre pension är ju bra utom de dåliga (sedan så har jag ju både haft lyckosamma och urusla (katastrofalt dåliga) satsningar genom åren (men jag brukar ju resonera som så att råkar man ut för en rejäl felsatsning så är den förlusten bara läropengarar, man skall ju inte vara rädd för att råka på förluster heller av den anledningen så är jag betydligt mer mån om riskspridningar även om utdelningarna spelar viss roll)
Angående utländsk källskatt. Om man har en KF på Avanza så får man tillbaka den år tre förutsatt att man har kvar sin KF. Nordnet har någon ny variant där man får tillbaka skatten i form av ett schablonbelopp mycket tidigare.
Det stämmer också som du påstår att du får marginellt högre ränta på ränta med månatliga utbetalningar (allt annat lika) - jämför med effektiv ränta på ett lån.
Utdelningsaktier är kul och har gått bra. Jag har fokus på sådana i en av mina portföljer - den har gått absolut bäst och räddat de andra för mig. Jag gillar främst trögheten och att kunna förutsäga kassaflödet. Jag gör precis som dig och investerar utdelningarna i det som för tillfället ser ut att gå bäst.
Kanske man då skulle använda min Kapitalförsäkring mer (jag har ju ett sådant konto också), men jag gillar ju Utdelningsaktier, mest då som ett tillskott för att kunna använda utdelningarna för att kunna köpa ännu fler Aktier så för närvarande kommer jag ju att köpa fler Aktier redan nu på Onsdag är det ju tänkt (omkr. 6000 SEK totalt är det ju tänkt (en hel del kommer ju då från utdelningar f.ö., ungefär tusenlappen sätts då i Fonder (19/1) månatligt), mitt mål är alltså att gå in med 4-600 t.o.m. Mars April sedan minska till 2-3000 SEK men fortsätta utöka i samtliga småposter ett efter ett (eller flera ibland) för att sedan när dessa är tillräckligt stora bara använda Fondköp på för omkr. 1-1500 + då samtliga Aktieutdelningar för att köpa fler Aktier, bland de som då skall byggas upp vidare på finns ju något/några innehav som INTE har Aktieutdelningar men å andra sidan är “pandemiförlorare” (tack vare Covid, ett av dessa hade ju tidigare Månatliga utdelningar men upphörde med dessa då det var en massa “nedstängningar och begränsningar” tack vare Covid så jag hoppas därmed på att dessa då återkommer (kanske nästa börsrusning ??? Vem vet), jag håller alltså med dig där Shield att det även finns en tröghet i dessa o att man får ett konstant kassaflöde på sin depå (utdelningsaktierna har ju verkligen gått bäst under börsoron, men jag har en känsla av att mina innehav i både “Acadian Timber Corp” och “Synact Pharma” också hållit emot riktigt bra !!!
Men i verkligheten kan ju mycket hända på 10 år, den kompetenta företagsledning har bytts ut och lyckats slavra bort alla pengar.
Får du däremot utdelning 1ggr per månad och detta upphör, du gör då analysen att du inte längre vill äga aktien utan säljer den till förmån för nått bättre.
Med detta resonemang skulle jag säga att destå högre frekvens på utdelningar destå mindre risk tar du.
När jag köpte enskilda aktier undvek jag alla med utdelning. Men nu har ju USA infört en skatt på återköp också, så det finns väl inte längre något skatteeffektivt sätt att få ut överskottspengar ur bolag.
Jag tror de flesta begriper det här med att pengar flyttas från bolagets balansräkning till aktieägarnas dito, det har upprepats några gånger nu. Sen att det skulle vara något slags mekaniskt samband mellan utdelning och en lika stor nedgång håller jag inte med om. Ibland går det rentav upp. Ibland går det ner i proportion till den uppgång man kunde se när utdelningen meddelades efter beslut på bolagstämma månader tidigare.
Vi kan bara se nettoeffekten av en massa faktorer som påverkar värderingen - att bolagets fjolårsvinst avskiljs är bara en av dessa faktorer.
En sak som jag kan tycka förbises lite är att om man äger ett bolag som inte delar ut en del av sitt resultat så blir ju pengarna kvar i bolaget och är därmed också framgent utsatt för bolags- och marknadsrisk i stort.
I ett utdelande bolag så hamnar pengarna på aktieägarnas konto som likvida medel och utsätts således inte för risk längre.
Har man väldigt många bolag så underlättar det där en hel del. Man har ett stabilt kassaflöde och behöver inte kika på varje enskilt bolag för att se var det är lämpligt att sälja av.
Man skiljer alltså bolagets vinstskapande från andra faktorer som sentimentet kring bolaget i övrigt och marknadshumöret för dagen.
Det skapar en viss tröghet som i alla fall tilltalar mig. Är man i uttagsfasen så har man också något att budgetera med.
Är man fortfarande i investeringsfasen har man ett kassaflöde som liknar ett månadssparande att jobba med.
Precis som man får anpassa mun efter matsäck om man lever på vad ett helägt bolag kan ge så får man göra detsamma om man lever på vad hundratals mindre investeringar genererar.
Jag ser portföljernas icke realiserade resultat (värdeökning exklusive utdelningar) som grädde på moset.
Även om utdelningar i extremfall kan frysas så finns det ett visst mått av förutsägbarhet i utdelande bolag som i vart fall tilltalar mig. Det gör det enklare att bedöma vad jag har att leva på.
Jag håller med dig om att Risken minskar för min del, men de Månatliga utdelare som jag känner mig mest obekväm med är ju de som är s.k. Reitbolagen, men sedan får man tänka på att antalet Månatliga i utdelare i min portfölj kanske är 60 % men 40 % av kapitalet (!) är satt i dessa, och tvärtom så är bara 40 % av innehaven satt i Bolag som INTE delar ut alls, bara en gång/År, Halvårsvis eller Kvartalsvis, men att siffran då är så pass hög som 40 % i de Månatliga utdelarna beror på att man ju då måste räkna in Northland Power, Global Water och Shaw Comunication, men det jag tycker mest om att satsa i är Energibolag och Verkstadsbolag o detta ligger ju långt ifrån Lånebolagen o dessa fastighetsbolag, men dessa Månatliga utdelare har lett till att jag också får in mer kapital i att sätta i andra, några av de Månatliga utdelarna har ju genom åren delat ut så pass mycket för min del att jag dels hunnit att få igen både courtaget samt det jag köpte dessa Aktier för, där så är ju varje utdelning numera bara en Bonus för min del (men just REIT-bolagen om man kan kalla det så, känner jag mig inte alls bekväm med), har hittat nu ett till så att jag kan ta in ett femtionde. Men samtidigt som dessa ger ett kapitaltillflöde till min portfölj så är det faktiskt stor risk i många av dessa !
Det där är ett seriöst bolag. Grundat på 60-talet tror jag. Har ägt en del i dom sedan något år eller två. Upp nio procent och delat ut fem procent per år typ.
Jo visst är det roligt med utdelningarna och jag använder ju dessa till att sätta i annat också, just nu så ägnar jag mig åt att köpa aktier i “utdelnińgskungar” så att jag får in lite säkrare innehav också, men jag kommer sedan att sikta på samma antal aktier i vardera innehav och då blir det ju mest kapital avsatt i stabilare bolag. Jag har ju mest månadsutdelare i min portfölj för att få in mer kapital månatligen för att kunna köpa fler aktier, även vissa utdelningsaristokrater håller jag ju på med att ta in i portföljen, mitt syfte är ju mer att få en större portfölj och att den skall öka mer i värde än vad man kan få via ett räntesparande o bättre än inflationen.
Jag förstår att man vill få tillbaka lite i aktien via utdelningarna och investera i annat eller betala av hävstången. Vad jag har lärt mig “organiskt” är också att en del preffar eller reit kan påverkas av räntebanan om de inte påverkar allt? Så i slutändan blir det inte mycket över i en del aktier som också späds ut av vissa bolag om än transparent… Jag tycker det är bra att du köpt in aktier på de större listorna och som du nämner menar stabiliserar och minskar risken på ditt innehav. Det som du kan göra mer är att inse att ju högre direktavkastning desto mindre utveckling och högre risk tar du. Jag tittar just nu på 7,5% som en acceptabel direktavkastning och allt omkring 10% tycker jag är mycket högre risk. Se utvecklingen i Global X Superdividend UCITS ETF (UDIV), som ett exempel.
Jovisst vet jag ju att man skall sprida riskerna, jag har ju innehav i (om jag minns rätt nu)omkr. 106 olika innehav, jag vill ju inte helt ligga i de som delar ut mycket, så det jag gör nu är att jag blandar med att fylla på i befintliga innehav samt att jag plockar in lite nya innehav, Atlas har jag det antal som jag tänkt ha nu. Så jag bygger ju på hela tiden i min hand, jag köper o håller på lång tid för det mesta, så jag har även innehav som inte delar ut, men ibland köper jag också ett mindre innehav i ett bolag för att på ett enklare sätt följa det, en av de Månatliga utdelarna som jag nämnde högre upp har t.o.m. blivit uppköpt (o då utköpt från börsen), det var då bara till att tacka ja till erbjudandet o sedan ta emot pengarna till slut, senaste tiden har jag dock varit ofta på sjukhus (efter att bevittnat ett väpnat rån o strax därefter utsatt för ett bedrägeriförsök vilket jag tyckte jag klarade bra så tyckte kroppen annat, fick ju enorma besvär med balansen så jag har månaderna innan julen varit på 2 Magnetkameraundersökningar o kommer kallas till ett läkarbesök till undr våren, en del Taxiresor o läkarkostnader kom som brev på posten där, men då känns det ju däremot skönt att ha en Buffert att ta från (huvudanledningen till Aktieköpen är ju att hålla undan pengar på det viset, men dock inte allt, även Räntesparande placerar jag i samtidigt som jag köper Aktier på obelånat belopp o amorterar ju på Bolånen så man håller ju på över hela linjen där vad gäller att förbättra wkonomin, men idag har jag ju lite annat att tänka på. Det var en missräkning när jag spelade lite på hästar o råkade :o få in en komb till oddset 1128 under mellandagarna (satte bara 5 kronor på den komben, men i det loppet rullade jag runt på 5 hästar , alltså 20 komber, men det är ju ingenting man kan hoppas på, men Aktierna gillar jag ju att hålla på med på lång sikt dvs. köp o stoppa i byrolådan i stort sett, men utdelningarna hjälper ju till vid köpen (får in troligen tresiffrigt i utdelningar varje månad, hade man bara siktat på de bolag som delar ut mycket (över 10 % i Direktavkastning) så hade man ju haft en extremt riskabel hand (så jag har ju även andra bolag också i portföljen), å andra sidan så undviker jag tobak o är inte så himla förtjust i Vapen eller Olja heller (så man har ju bara lite inom dessa båda kategorier, jag tror att de fyra största kategorierna som jag har är i Verkstad, Sjukvård, Fastigheter och Energi faktiskt (även Finans/Bank har jag en hel del i), jag försöker ju även sprida mellan de olika områdena också, sedan ser man ju ibland bolag där man drar ner rullgardinen o vägrar att köpa Aktier i (o det kan vara av olika anledningar), men man kan ju inte kolla igenom samtliga bolag som man har Aktier i heller .
Ja, man måste använda pengarna och ha högsta flexibilteten. Det är inte nödvändigt att maxa avkastningen i minsta detalj.
Jag har flera konton och öppnar nya ibland för att testa nya strategier och det mest lyckade är i stort sett att “sitta stilla i båten”.
Jag har lite samma filosofi men lutar mer åt djävulen och börjar bli girigare på det sättet. Det känns samtidigt som jag inte vill förlora pengar så går jag går mot Berkshirehataway gubbes filosofi att vara försiktig med pengarna.
Mycket ligger ju också utanför börsen där små val kan göra stort. Jag reparerar allt möjligt och vet priser på i stort sätt allt vardagligt samt matpriser.
Aktier är ju lite som att spela på hästar och min farsa är helt uppe i det. Du har koll på grejerna verkar det som. Jag har mer och mer kapital i fonder och etfer men det ser ut att bli cirka 30% aktier i alla fall. Mycket mindre från tidigare uppemot 80% i aktier.
Jag hade minus 40 papp från SBB år 2023 men avslutade cirka plus 7% ändå. Jag är nöjd.
Båten strategin borde även anamma en hoppa i vattnet taktik. Att sälja av i toppar när man ser tydliga bubblor. Storbolagen i USA och crypto ai blockchain kombot som ökat enormt på några månaders sikt är väl en liten bubbla? Kollar man ma50 mot ma200 och eller mot något index så är avkastningen långt över normalen. Jag vet inte den exakta termen just nu. Snart får jag loss lite kapital så jag kan öka arbetsbördan för mina pengar, betala av dyra lån och skicka dem till jobb in på börsen.