Löjligt raka aktier

Hej

Som min rubrik avslöjar är jag ute efter att gå på en av de mest vanliga men minst professionella markörerna; nämligen historik.

Men det jag är ute efter är aktier som har vissa kriterier (och håll i er för nu blir det nybörjar-lingo):
1: Det ska vara jämn volatilitet. Vad jag menar är att om du tar tidsperioden ska aktien vara på en logaritmisk skala som ett rakt och jämnt streck i sanden och med så jämn och fin trendlinje från början till nu.
2: Den ska ha klarat sig relativt väl genom kriser (typ 01-03, 07-09, 22?). Det ska inte vara många år av stiltje eller för lång återhämtning efter krisår. Utan det kan absolut ha dippat (relativt djupt) men de har kommit tillbaka på sin bana igen när krisåren varit över.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar men ska man gå på något klyschigt sägs det ju att man ska ”let your winners run”. De aktier jag är ute efter har ju varit sådana utan att de spårat iväg helt galet.

Jag skickar med lite exempel och hoppas att ni förstår. Dessa är några av mina favoriter som är ”löjligt raka”. Accenture, Pepsi, Intuit, McDonalds & Costco.

Kom gärna med fler exempel :hugs:

Tack så länge!

Du kanske skulle kolla upp vilka aktier som ingår i fonden
Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility.

4 gillningar

Absolut!

Där är några av de jag nämnt ovan och även några till som passar in i mallen som exempelvis EcoLab, Procter&Gamble, Republic Services eller YUM! Brands.

Däremot är jag som sagt inte ute efter superlåg volla. Exempelvis har ca 25% volatilitet vilket inte är som många andra i kategorin som har 10-15%.

Sen har vi Novo Nordisk som är en våt dröm om man tittar på grafen. Den har däremot ännu högre volla och ligger ibland uppemot 50%. Men volatilitet ska inte hämma en från att investera i en aktie som NovoNordisk.

Kolla upp det som brukar kallas “utdelningskungarna” och “utdelningsaristokraterna”. Det är bolag som har haft stigande utdelning många år i rad.
Utdelning och aktiekurs är förstås olika saker, men de hör ihop. Ett sätt att beskriva en akties värde är ju “nuvärdet av alla framtida utdelningar”.

På listan hittar man “tråkiga vinnare” som återförsäkringsbolag, vattenbolag, tandkräm, sjukvård, verktyg…

Många har en hyffsat stabil aktiekurs, precis som utdelningen. Men man borde egentligen kompensera för inflationen eftersom man tittar på en så lång tidshorisont.

Här en bloggpost från Avanza med en aktielista:

1 gillning

Ja, bra lista att gå igenom!

Dock så blir det lite lurigt att kolla på dem, iaf via Avanza. Vissa bolag som American States Water som höjt utdelning i 68(!) år har bara kursgraf från 2014 på Avanza… störigt!

Sen är det ju som sagt en hel del av dessa bolag som får sidledes över måååånga år, vissa t.o.m. stadigt någon procent nedåt. Detta gör att de inte kvalar in på ”min lista” :smile:

Ja, som sagt, många på listan har stabil utveckling. Inte alla.