Med hjälp av en kombination av AI och olika discords, så har jag satt ihop 10 bolag i en möjlig utdelningsportfölj med lite högre utdelning. Skulle vilja få lite input och tankar kring den som helhet, och kanske från vissa val av bolag.
Många fina bolag som jag själv äger en del av (alla förutom Castellum, Fastpartner och Sampo faktiskt). För egen del lite tveksam till fastigheter även om det kanske är läge nu. Jag äger Cibus som kanske skulle platsa? Möjligen hade jag kikat på lite mer försäkring också, franska AXA eller nederländska NN Group kanske kan vara bra alternativ? Även BNP Paribas har handlats ner rejält det senaste och är väl en av de billigare bankerna just nu.
Helheten spridd på endast tio bolag är bra, inte allt i samma branch och många stora trygga bolag, Men är tanken att det skall fördelas lika så blir det ju 20% olja och gas. Behöver såklart inte vara fel, men blir ju en del.
Instämmer, jag är också riktigt svag för försäkringsbolag. Äger flest bolag i den branchen, har dessa:
Allianz
AXA
Munich Re
Protector Forsikring
NN Group
ASR Nederland
Zurich Insurance Group
Tryg
Legal & General Group
Prudential Financial
Great-West Lifeco
Power Corp. Of Canada
ASR Nederland ser ju intressant ut, den lägger jag nog till.
Hittade även TietoEvry på rätt hög (8,xx%) senaste åren - men jäklar vad den är nedtryckt i skorna i aktievärde… Med tanke på deras kundsegment med mycket mot banksektorn så borde de väl kunna vara rätt bra positionerade för att få ökning i aktievärde också? Eller vad tror vi?
ASR Nederland har gett en totalavkastning på 270% senaste fem åren och har endast 247 ägare hos Avanza. Utdelningen och utdelningstillväxten är sannerligen inte dålig heller. Är ju som vanligt inga garantier för framtida avkastning. Men finns en och annan dold pärla.
Ingen koll på TietoEvry. Snubblat över bolaget någon gång men inte fastnat.
Jo. Men en helt annan variant med uteslutande amerikanska jättar. Direktavkastningen är också en helt annan med vissa undantag som MO. Om det nu var det som var tanken. Men för all del, fina bolag där med och bland annat Microsoft och Apple ligger i min långa portfölj sedan länge också. Men direktavkastningen är jämförelsevis extremt låg.