Intressant urvalsmetod för aktier

Jag klickade på en länk som innehöll en intressant artikel om hur man kan välja aktier så att man får en hög avkastning till en låg risk. ca 13% per år sedan 1866 på usa-börsen (8-9%/år) med en mycket låg volatilitet. Siffrorna är ganska ungrfärliga eftersom dom är tagna ur ganska små diagram.
Det är lite som Handelsbankens fond “High Dividend Low Volatility”
https://www.robeco.com/en/insights/2022/05/conservative-investing-stands-the-test-of-time.html?cmp=em-652&_cldee=kVgJdv9X8pG8jxiGsXkpZCw5StojtQsSj9r4qgJxbyGiaCWBTkijaUsrDDh-c7-l&recipientid=lead-1e0a473f545eec118f8f000d3ab96c02-ce8e423399fa45c194bbe8fb9f0e74dd&esid=4a63ffa7-2fe3-ec11-bb3c-0022489c83ae

1 gillning

Har bara skummat igenom lite snabbt men låter lite likt Börslabbets portfölj “Trendande Värde”. I mina ögon är dock Börslabbets mer avancerad, istället för att bara gå efter låg volatilitet så går man efter sammansatt värde vilket säger mer om den underliggande verksamheten.

Riktigt intressant! I detta börsläget så ser man fördelen med en defensiv investeringsstrategi, att hitta något som klarar av bear markets bättre än index och sedan hänger med index uppåt. Enligt Jonas Olavi så är strategin Utdelning+trend på börsdata snarlik om man vill replikera :slight_smile:

De är väl ganska lika. Men jag skulle tro att sorteringen på låg volatilitet ger en extra motståndskraft mor nedgång.

Så i princip… när du köper ett billigt bolag får du mer för pengarna. Ganska självklart att dessa presterar bra över tid eftersom de är helt oberoende av vilken senaste investeringstrenden är, de tuffar på och tjänar pengar.

1 gillning