Intervju med Akelius

Den gode Roger Akelius har ställt upp på en intervju i DI. Med den för forumet intressanta rubriken “Nestorn: Så blir du miljardär som jag”

Följande strategi nämns:

Roger Akelius rekommenderar småsparare att bygga upp en aktieportfölj med cirka 50 bolag runt om i världen.

• Investera i långsiktigt säkra sektorer som dagligvaror, fastigheter, bank och försäkring.

• Välj bolag med förmåga att leverera konkurrenskraftiga varor och tjänster även framåt 2040-talet.

• Inga obligationer. De ger inte mer säkerhet, bara lägre avkastning.

• Inga fonder. 80 procent av fonderna ger sämre resultat än index.

• Inga finansiella instrument.

• Inga startups.

Ska ni följa den är det bara gå ut alla fonder.
Och ingen fixed income.

Sedan nämner han nog i texten att utdelningar är skräp (mitt ordval dock). Bättre att vinsten stannar i företagen. Går ju att sälja aktier för den som behöver få loss lite stålar.

Vidare kommer han med följande råd:

”Lär dig räkna, tänk långsiktigt och lev länge.”

Just detta med att lära sig räkna är något jag supportar till 100%.

Och nämner vidare:

”Jag är datanörd och struntar i bolagens innevarande års resultat, utdelning och vad bolagschefer säger. Jag räknar på långa trender – branscher, intäkter, kostnader och potentiella händelser, möjligheter och svarta svanar – i nuläget men framför allt på 10, 15 och 20 års sikt.”

Ang långa trender nämner han:

”Kina har 5.000 nya universitet. Vad investerar svenska politiker i? Jo, två saker: fler fängelser och att köra ut arbetskraft.”

Och så:

”Europabörsernas värde kommer i snitt att ha fördubblats om åtta år och övriga världen om sju år medan det svenska börsvärdet fördubblas först om tio år.”

Tror inte han nämner detta rakt ut men i grunden så handlar det mycket om vilken ekonomisk region som kommer ha mest eller mycket tillväxt. Företag som verkar där kommer med hygglig sannolikhet att växa snabbare än företag i 0 tillväxt regioner. Och då får man titta var kapitalism får härja mest fritt.

7 gillningar

Många bra och intressanta tankar, men…

Verkligen? :thinking:

Han rekommenderar i stort sett att gå in i fastigheter nu. (Men lägger till att det är svårt att pricka botten, och att investeringarna bör göras med minst 10 års innehav). Och nämner att fastigheter är övervärderade med 10-15% (i balansräkningarna antar jag).

Ja, långsiktigt tror jag också på fastigheter. Varför inte?

Tur jag inte vill bli miljardär! :wink:

1 gillning

En rejält volatil och extremt svårflyttad tillgång. Det är ju inte heller så att fastigheter är särskilt billiga i vår marknad, som jag ser det iaf.

1 gillning

Inte heller speciellt konstigt att Akelius himself rekommenderar fastigheter. Vore ju tjänstefel om han inte gjorde det :slight_smile:

Men visst, jag håller med. Det är en skakig marknad, men jag tror ändå fastigheter på sikt.

Lite kuriosa. Jag hade förmånen att lyssna på Akelius för några år sedan. Då demonstrerade han sina färdigheter i huvudräkning. Han var oerhört snabb och han räknade rätt. Oerhört imponerande.

Jag tycker att jag är duktig själv, men var inte i närheten av hans färdigheter.

3 gillningar

Akelius har inte bara hängt på trender utan har dessutom varit så tidig att han har varit med och skapat trender.

1 gillning

Låter som en bra pitch för globala indexfonder

2 gillningar

Precis min tanke. Sprid riskerna, låga/inga avgifter, inga udda finansiella instrument eller marknader.

Så vad är knepet egentligen?!?

1 gillning

Ja med 50 globala innehav kan man ju fånga nästan hälften av marknadsvikten om man så vill.

Avanza Globals 25 största innehav är i skrivande stund ~31% av portföljen tex.

… Är ju egentligen bara en rättvis diss av aktiv förvaltning. Men det märks ju att han inte vill dissa indexfonder per se :slight_smile:

1 gillning

Sant. Jag tror case’t att som privatperson att dra igång en fastighetsbusiness med t ex hyreslägenheter är rätt tufft nu.
Det bygger ju på låga räntor, eller hur?

Är man intresserad, gärna händig och redo att arbeta så visst.

Det finns ett mycket bra RT avsnitt med intervju med en kille som gör det för den som är intresserad. Ska se om jag hittar…

Betänk att han i mångt och mycket menar aktier i fastighetsbolag när han säger så. Eller att själv driva fastighetsbolag kommersiellt. Inte att spekulera i enskilda bostäder eller fastigheters prisuppgång.

Det lär ju vara lönsamt även framgent oavsett själva prisutvecklingen. Då det är en tjänst och förädling av fastigheterna.

Du tänker på Filip ja :slight_smile:

Indexfonder går sämre än index, av den enkla anledningen att fonderna har omkostnader medan index inte har det.

Det han gör undantag för är nog en del aktivt förvaltade fonder som går bra.

Det är väl någon av Plus-fonderna som går bättre än index för de lånar ut aktier till blanking och täcker förvaltningskostnaden så?

Så det enda man behöver göra är att följa hans tips och månadsspara typ 1-5 miljoner. Miljardär på nolltid! :partying_face:

Och göra som Buffet, investera i 80 år så du får en fin ränta på ränta effekt.

Synd bara att de flesta vill använda pengarna man har sparat tidigare än så :joy:

1 gillning

Självklart. Men en kåk står där den står oavsett. Det är så jag menar. Man kan inte flytta lägenhetskomplex till Skellefteå t ex, även om marknaden är god.