Den gode Roger Akelius har ställt upp på en intervju i DI. Med den för forumet intressanta rubriken “Nestorn: Så blir du miljardär som jag”
Följande strategi nämns:
Roger Akelius rekommenderar småsparare att bygga upp en aktieportfölj med cirka 50 bolag runt om i världen.
• Investera i långsiktigt säkra sektorer som dagligvaror, fastigheter, bank och försäkring.
• Välj bolag med förmåga att leverera konkurrenskraftiga varor och tjänster även framåt 2040-talet.
• Inga obligationer. De ger inte mer säkerhet, bara lägre avkastning.
• Inga fonder. 80 procent av fonderna ger sämre resultat än index.
• Inga finansiella instrument.
• Inga startups.
Ska ni följa den är det bara gå ut alla fonder.
Och ingen fixed income.
Sedan nämner han nog i texten att utdelningar är skräp (mitt ordval dock). Bättre att vinsten stannar i företagen. Går ju att sälja aktier för den som behöver få loss lite stålar.
Vidare kommer han med följande råd:
”Lär dig räkna, tänk långsiktigt och lev länge.”
Just detta med att lära sig räkna är något jag supportar till 100%.
Och nämner vidare:
”Jag är datanörd och struntar i bolagens innevarande års resultat, utdelning och vad bolagschefer säger. Jag räknar på långa trender – branscher, intäkter, kostnader och potentiella händelser, möjligheter och svarta svanar – i nuläget men framför allt på 10, 15 och 20 års sikt.”
Ang långa trender nämner han:
”Kina har 5.000 nya universitet. Vad investerar svenska politiker i? Jo, två saker: fler fängelser och att köra ut arbetskraft.”
Och så:
”Europabörsernas värde kommer i snitt att ha fördubblats om åtta år och övriga världen om sju år medan det svenska börsvärdet fördubblas först om tio år.”
Tror inte han nämner detta rakt ut men i grunden så handlar det mycket om vilken ekonomisk region som kommer ha mest eller mycket tillväxt. Företag som verkar där kommer med hygglig sannolikhet att växa snabbare än företag i 0 tillväxt regioner. Och då får man titta var kapitalism får härja mest fritt.