Intervju med Akelius

Dessutom: Buffet lever billigt. Det enda han gör om dagarna är sitta och läsa. Och läsa och läsa och läsa… och sen när han har läst så ini-h-e så sitter han och tänker och tänker och sen fattar han ett snabbt (investerings)beslut. GOTO 1.

Ett liv med låga utgifter :grin: Klart det går plus då.

På väg till jobbet så köper han en frukostburgare från McD :grin:

Mmm, hur var det med det där rådet “försök inte tajma marknaden”…? Just sayin’.

1 gillning

Ser ut som du missade att han räknar.

Jo, det är det han menar med att gå in nu. Du kan inte tima marknaden (enligt honom). Därför kan man lika gärna gå in nu.

Dom blir inte miljardärer då. (Finns ju inte så många).

Coca-colan får han nog gratis dessutom. :rofl:

Money for norhing and chicks for free.

1 gillning

Och… vad fan ska man med miljard(er) till?

Alla behöver någonstans att bo och alla verksamheter behöver lokaler. Klart fastigheter har en självklar plats i den typen av portfölj han beskriver.

Tror inte direkt han syftar på SBB eller Oscar Properties när han rekommenderar fastigheter, finns ju andra fastighetsbolag med mycket högre kvalitet och lägre volatilitet som lämpar sig ypperligt att äga i 100 år med relativt god avkastning.

Största myten och missuppfattningen någonsin. Man måste köpa tillgångar när dom är billiga och sälja dom dyrare, annars får du ingen avkastning. Men du behöver kanske inte pricka den absoluta toppen eller den absoluta botten. De som månadssparar tänker väl att hälften av månaderna köper jag dyrt och den andra hälften billigt så i snitt får jag en rimlig inköpskostnad som kan ge god avkastning över tid.

1 gillning

Tveksamt om jag blir 150, men okej, inte mig emot.

He, det gör han inte det har han några Excel-slavar som gör åt honom 24x7
Så kommer jag göra när jag nått min första miljard! :money_mouth_face: :money_mouth_face:

Nu rekommenderar faktiskt Akelius att man lever länge.

Att det finns fler som räknar utesluter ju inte att han gör det själv.

Han har lyft fram matematik och att räkna i decennier.

Det ska jag anamma. :+1:

Ok låt se, sammanfattning: lev länge, köp fastigheter alltid hela tiden (försök inte tajma marknaden). Rätt uppfattat? Hmm.

Jag är mer inne på @angaudlinn 's “vad f-n ska jag med miljard till?”

1 gillning

Den som vill slösa i stället för spara blir ju inte rik. (Och då är ju detta fel forum).

Men Akelius sålde väl av alla svenska fastigheter före proppen gick. Flyttade till USD och börjat köpa senaste tiden. Win win win. Låter mer som avancerad tajming :joy:

Svårt att efterlikna Akelius om man ens har förmågan, energin och tiden att försöka. Han är väl som andra ”stora” investerare lite ett unikum a la Buffet. Ingen av de ”stora” har ju inte direkt haft otur heller. Envishet och framgångsrika ”big hairy bets” tidigt är väl en del av framgångsreceptet. De som missade pratas det inte om :joy:

2 gillningar

Tror det var Per H Börjesson på Spiltan som sa något i stil med:
“Vi är inte ett dugg oroliga nu… det var när räntorna var låga och Akelius sålde hela sitt innehav vi skulle ha varit oroliga” :slight_smile:

6 gillningar

Kina har ju dödsstraff och en kamera i varenda hörn. Kanske de är ett föredöme enligt Roger.

Akelius ser ut att vara på köphumör.

Ska vi gissa att det är fastigheter som är på inköpslistan.

(För det handlar väl inte om att lösa lån?)