enligt ert senaste nyhetsbrev kan det vara en god idé att teckna EQT inför morgondagens börsnotering. Ni skriver också att ni ska sälja av allt på självaste börsnoteringsdagen. Varför inte behålla längre då EQT ser ut att kunna fortsätta vara ett bolag med bra årlig avkastning och utdelning?
Har du en väl diversifierad aktieportfölj på säg 10-15 aktier , så visst kan du behålla EQT. Har du inga aktier förut så är rådet Sälj. EQT är trots allt ett riskkapitalbolag och att ha detta som enda innehav innebär en hög risknivå.
För de som vill ha “normal” risk är fondsparande att föredra.
Tack för snabbt svar! Jag har bra diversifiering och skulle därmed kunna behålla. Jag tänkte mer att rådet att sälja kanske grundades på att man tror att den eventuellt stora ökningen under introduktionsdagen med stor sannolikhet skulle rasa tillbaka till introduktionskursen inom kort, eller djupare? Tänkte att det kanske var ett vanligt mönster vid börsintroduktioner?
Det scenario som du beskriver är osannolikt, men visst allt kan hända. Telias pris vid introduktionen på börsen var 85 kr för snart 20 år sedan… Det kan även bli motsatsen, ett säljtryck från småspararna gör att kursen trycks ned första dagen för att sedan stiga.
Rådet till en nybörjare att sälja första dagen tycker jag därför är helt rätt.
Jag tänker framförallt att det är två helt olika affärer. Det som jag spekulerar i är att vi har en felprissättning - vi köper en 100-lapp för mindre än 100 kr - i emissionen. Om jag har rätt så kommer den felprissättningen att korrigeras direkt kl. 09.00 imorgon.
Om man ska äga EQT över tid så behöver man bestämma sig för det på helt andra kriterier såsom framtidsutsikter, intjäning, innehaven, kompetens, marknadsmöjligheter och så vidare. Det är inget som jag har åsikt om i dagsläget. Jag spekulerar i att man har gett “rabatt” för att få en lyckad emission. ?