Har jag för mycket tillväxtbolag? Hjälp att vikta om

Hej,

Jag behöver kloka råd från er i forumet kring eventuella förändringar jag borde göra på kort sikt, från nu och 1-2 månader framåt. Framförallt undrar jag om min exponering mot tillväxtbolag är för hög?

Har nedanstående portfölj med strategin att inneha en mix av investment-/investeringsbolag och fonder:
Investor (30%)
Svolder (20%)
EQT (10%)
Lifco (10%)
Hexagon (10%)
SPP Aktiefond USA (10%)
AMF Aktiefond småbolag (10%)

En strategi som jag bedömer ha en högre risk än vad som vanligtvis rekommenderas men med en större historisk avkastning än t ex SIXRX. Kan vara kvar på börsen med allt kapital ca 5 år. Efter 5 år sker uttag om ca 5 % per år av innehavet.

Portföljen upp 63 % 2021 och ner 23 % hittills i år.

Jag tror att kriget i Ukraina kommer avslutas i någon form innan halvårsskiftet i år och att krigets effekter därmed avtar som risk för börsutvecklingen. Men att sanktionerna mot Ryssland kvarstår med kvardröjande effekter på energipriserna globalt.

Det stora bekymret för börsen i år och nästa kommer därmed förmodligen vara inflationen och FED:s planerade räntehöjningar. Tror jag.

Som jag förstått det bör man i högräntemiljö vikta över till värdebolag från tillväxtbolag. Jag har inte full koll på hur stor andel av mina innehav som räknas som tillväxt och ber er gärna om hjälp kring detta, framförallt när det gäller EQT, Svolder och AMF Småbolag.

Tack på förhand!

Du skulle ha gjort den där växlingen tidigare. Då skulle det säkert ha funnits en poäng med den. Den långsiktiga prognosen är fortfarande låga räntor och utifrån det perspektivet är tillväxtbolag billiga nu.

Tack. Vilka innehav borde jag växlat tidigare menar du?

Det är alltid lätt att vara efterklok. Många analytiker rekommenderade för flera månader en större balans mellan tillväxt- och värdebolag, alternativt en övervikt av de senare. Jag valde det senare och sålde av min tillväxtaktier i januari. Eftersom ingen vet vad som kommer att hända framöver så kanske du kan överväga att vikta om dina positioner? Sälja av delar eller hela aktiepositioner? T ex fördela det du har sålt på globala aktiefonder och kassa. Det sänker risknivån i din portfölj. Köpa andra aktier som är mindre volativa är förstås också ett alternativ.

Tack Tomas. Vilka av mina innehav bedömer du har mest tillväxtinslag i sig? EQT kan jag tänka mig men är mer osäker på Svolder.

Jag vill ogärna ge någon rekommendation utan det analysarbetet bör du nog göra själv. Tycker faktiskt att du har på många sätt jättefina bolag i din portfölj! Och vad du bör göra styrs förstås av hur lång din sparhorisont är. Sen ett förtydligande: vad som är värde- och tillväxtbolag kan vara svårt att definera (jag har själv Microsoft som väl kan beskrivas som både och) utan viktigare är nog att fundera över möjligheterna att balansera innehavet sektorsmässigt. Det får du per automatik med globala indexfonder. Då slipper du också den extrema volatiliteten. Jag köper inte argumentet att det är för sent för dig att rebalansera ditt innehav. Har det gått ner 20 % i år kan det ha gått ner till 40 % vid årsskiftet. Det kan förstås också gå upp. Ingen vet svaret så frågan är vilken risk du är beredd att ta.

Ser jag rätt att du har 90% Sverige och 10% USA? Jag ser personligen din regionsfördelning som ett större problem än andelen tillväxtbolag.

1 gillning

Du har en poäng. Kommer förmodigen öka i SPP USA och återuppta LF Global Index. Har tänkt att försäljningsmarknad spelar en hygglig roll och att exvis Investors och EQT:s innehav är höggradigt exponerade utanför Sverige.

Tack. Global indexfond på inköpslistan.