Hej,
Jag behöver kloka råd från er i forumet kring eventuella förändringar jag borde göra på kort sikt, från nu och 1-2 månader framåt. Framförallt undrar jag om min exponering mot tillväxtbolag är för hög?
Har nedanstående portfölj med strategin att inneha en mix av investment-/investeringsbolag och fonder:
Investor (30%)
Svolder (20%)
EQT (10%)
Lifco (10%)
Hexagon (10%)
SPP Aktiefond USA (10%)
AMF Aktiefond småbolag (10%)
En strategi som jag bedömer ha en högre risk än vad som vanligtvis rekommenderas men med en större historisk avkastning än t ex SIXRX. Kan vara kvar på börsen med allt kapital ca 5 år. Efter 5 år sker uttag om ca 5 % per år av innehavet.
Portföljen upp 63 % 2021 och ner 23 % hittills i år.
Jag tror att kriget i Ukraina kommer avslutas i någon form innan halvårsskiftet i år och att krigets effekter därmed avtar som risk för börsutvecklingen. Men att sanktionerna mot Ryssland kvarstår med kvardröjande effekter på energipriserna globalt.
Det stora bekymret för börsen i år och nästa kommer därmed förmodligen vara inflationen och FED:s planerade räntehöjningar. Tror jag.
Som jag förstått det bör man i högräntemiljö vikta över till värdebolag från tillväxtbolag. Jag har inte full koll på hur stor andel av mina innehav som räknas som tillväxt och ber er gärna om hjälp kring detta, framförallt när det gäller EQT, Svolder och AMF Småbolag.
Tack på förhand!