Jag har det mesta av mitt kapital i en globalfond. Har haft ca 15% i Avanza zero o spiltan investmentfond. Med tanke på valresultatet tänker jag switcha dessa till Avanza USA. Om nu Trump menar allvar med sin ekonomiska politik och sätta upp tariffer mot resten av världen känns det som att man (på kort sikt) kommer tjäna en helvetes massa pengar. Tänker jag rätt?
Inte säker på att det han planerar göra är inprisat. Om han startar ett tullkrig kommer det påverka ekonomin på helt galna nivåer som jag tror att få har insett.
jag har min LF USA Index som jag pausat månadsspar i då den är såpass lik global indexfonden… men med denna trådstarten,är det läge att återuppta månadssparet i denna nu närmaste tiden efter valet om nu det kommer en boost? eller bara sitta ner i båten då allt redan är inprisat och månadsspara som vanligt?
Alltså så här. Jag har ju kvar min globalfond. Men den del av pengarna som tidigare var viktade mot Sverige känns lite meningslösa om nu USA bestämmer sig för att verkligen köra America first hela vägen. Vill inte spekulera egentligen men samtidigt är det väl de jag gör när jag har ngn sorts home biased placering i form av Sverige?
Illustrerar inte denna diskussionen just varför man ska vara långsiktig, investera brett och sprida riskerna? Trump är ett övergående fenomen.
För inte så länge sedan skulle alla börja övervikta mot Sverige för att man såg framför sig att kronan skulle börja stärkas när räntorna går ner. Nu verkar vinden ha vänt till USA istället.
Nu startade ju detta “america first” intiativ redan under Obama tid där man fick skattelättnader om man kunde sätta “Made in America” på sina prylar.
Det gjorde att bland annat Mac Pro tillverkas i just Kalifornien
Hur dessa tullar kommer slå är det ju ingen som vet. Men jag kan tänka mig att det kommer slå Kinesiska företag först som vill exportera prylar.
Inte Amerikanska företag som importerar komponenter från Kina.
Inte heller Amerikanska företag som har all sin tillverkning i Kina (Även om jag kan tänka mig det kommer diskuteras)
Det som är relevant här är ju vad som händer sen. Kommer EU lägga sig i, som diskuterats och lägga liknande tullar på EU varor? Kommer USA hämnas?
Att vara USA bias just pga tullarna tycker jag låter korkat, snarare tvärtom ska man nog hålla sig undan en tid.
Däremot kommer ju Amerikansk ekonomi ta fart igen med tanke på alla skattelättnader Trumpeten planerar för både privatpersoner och bolag. Samt all “red tape” som kommer tas bort.