Vad tror ni om USA framöver? Med tanke på Trumps installation, borde man investera mer vågat i usa? Swedbank robur eller länsförsäkringar usa index…? Har tidigare resonerat att jag redan har teknikbolagen och stor del usa i länsförsäkringar global. Som det är nu har jag 60% usa, 17% sverige resten lite krypto och annat övrigt. Borde jag byta sverige till usa. 100% är investerat i aktier. Borde man gå åt andra hållet ist och ha en del räntor om det nu blir någon jättekrash istället. Hjälp ![]()
Hur tänker ni? Hur gör ni?
Fortsätter månadspara i ur och skur. Brus eller ej. ![]()
Inget vet vad som händer imorgon så ha en tillräckligt stor buffert så börsen kan kaosa bäst den vill och du sover gott med tanke på din buffert för vad du vill göra 2-3 år framåt. ![]()
100% aktier för min del. Mycket USA fördelat enligt:
99,03% teknikfonder i mitt “ordentliga spar”.
100% USA Index-fond i mitt HSB Bospar.
Är alltid öppen för att vikta om dock. Allt beroende på hur jag tolkar världsmarknadsläget.
Som jag ser det talar Trumperierna lika mycket för som emot övervikt i USA. Jag kör på som förr…
Jag tror att det kommer att bli en “bumpy ride” och jag kommer inte att ändra någonting.
Det är ju sånt här som är så svårt att veta. Är ju omöjligt på förhand att veta hur det kommer gå framöver.
Försök ha en strategi som du kan hålla långsiktigt utan att behöva ändra oavsett om du tror att börsen (eller vissa regioner) kommer gå bra eller dåligt framöver.
Jag gör inga ändringar baserat på varken historik eller gissningar om framtiden.
Hur ser era fördelningar ut när det gäller usa och teknik?
Jag har 60% Usa av aktieportföljen. 30% teknik, 20% kvalitet och 10% små värdebolag.
Det mesta Trump gör kan bli både bra och dåligt för börsen.
DOGE. Minskar de utgifterna så är det bra. Men sparkar de massor med folk för att göra det så kan det bli dåligt för fler bli arbetslösa så dåligt. Med mer arbetslösa så sjunker inflationen för det är mindre köpkraft. Vilket är bra.
Invandringen. Kasta ut massor med folk och minska diverse utgifter men många lär ha jobb som nu någon annan måste ta och som kanske ingen vill ta. Vilket skulle vara dåligt för företagen. Köpkraften minskar i vilket fall som för även invandrare måste handla. Vilket kan minska inflationen. Men med minskat köpkraft/utgifter minska BNP och skuld/BNP ökar.
Tullarna. Han lär får in mycket pengar på dem vilket minskar statsskulden. Men sen minskar köpkraften och inflationen ökar för företagen skickar mycket av detta vidare.
För att inte nämna vad som skulle hända om de tar över Grönland eller Panama kanalen med ekonomisk eller militär stöd. Försöker han med tullar mot Danmark så är EU tvungen enligt lag att sätta in mot tullar mot USA.
AI bubblan som kommer spricka en dag men det kan ske nästa månad eller om 5 år. Innan dess så kanske företagen har nytta av ai så kostnader minskar för många företag vilket börsen tycker om så när väl AI bubblan spricker/pyser ihop så är det inte så illa som det kunde vara.
Så ingen vet som vanligt hur det blir i framtiden. Speciellt inte nu så månadsspara och sprid riskerna som man brukar rekommendera.
Extra volatilt lär det bli den 20 Jan då han kommer introducera över 100 dekret och detaljerna inom dem blir kända. Igen, om det blir positivt eller negativt är det ingen som vet.
Personligen skulle jag vara förvånad om börsen går upp den veckan men vad vet jag. ![]()
USA har ju redan gått +10% efter presidentvalet. Så folk tror säkert att Trump är bra för börsen.
Men jag köper inte mer USA för det, då tror jag ju att effektiva marknaden är fel ![]()
Min portfölj har jobbat på ostörd före Trump, under Trump och kommer fortsätta göra det efter Trump.