Värt att investera i Sverige eller Europa index nu när Trump börjat med tullar?

Investera Sverige eller Europa index eller ha is i magen och fortsätta med globala indexfonder?

1 gillning

Why not both? :grinning::+1:

Menar du man ska ha global och Sverige och Europa fonder? Alltså 3 fonder?

Ja, t ex. Det ena utesluter ju inte det andra, om man är orolig eller vill följa en idé man har.

1 gillning

Vad är det som säger att Sverige/Europa kommer gå bättre när man inför tullar?

Det har ju varit snack om tullar förr men vi sitter ändå med pengarna i globala indexfonder. Det är time in market som gäller. Men visst, om du behöver pengarna inom 2-3 år så hade jag nog valt att inte ha dem på börsen just nu.

2 gillningar

Tänk om ändå någon gjorde en fond som innehöll alla grejer, så man slapp sitta och fundera på var det kommer gå bra eller dåligt.

8 gillningar

Inget jag gör nägra ändringar för. Förtsätter investera globalt enligt marknadsvikt msci acwi.

1 gillning

Underskattar vi hur nära USA är att strypa för utländskt ägarskap? Vi sitter alla med 50+% av portföljer i USA-bolag där vi om några år inte ens kanske kan få ut pengarna eller bli enormt straffskattade för försäljning.

Jag tror ju inte att det händer något exceptionellt i år, men har viktat ner USA med c:a 20% - känns också rätt att lägga lite extra i Sverige vilket jag samtidigt gör. Även om Trump mäter sin framgång medelst USA-börsen så har jag inget större förtroende för denna administration och visst är värderingarna något höga. Tippar på att en viss korrektion kommer att ske.

Om det skulle ske skulle den amerikanska finansekonomin implodera.

Det är detsamma som att stänga av sig från världsekonomin.

Ryssland konfiskerade i princip alla utländska investeringar i landet och konsekvensen är att ingen kommer ta risken igen.

Men visst, Trump och Co är helt klart dumma i hela huvudet så man vet inte vad de får för sig.

Överlag tror jag inte Trump kommer lyckas så väl med sin ekonomiska politik, men gynna sina polare. Så om ett år eller två kommer Main street ha problem och konsekvensen blir stort folkligt missnöje och det kan gå hur som helst.

Det är ju ingen som chansar på att Trumps jättetullar är kvar och bygger upp en massa ny produktion i USA när man helt plötsligt inte vet vad som gäller. Snrarare då att det blir en ekonomisk recession.

Så det kan komma en börskrasch till följd av detta då?

Invänta dykningen och sen shoppa till reapris! Bara följa marknadsvikten och sitta ner.

Börjar bli sugen på att köpa lite Robur Access USA, ner ca 15% på tre månader.
Börjar ju bli lite “rea”.

1 gillning