Efter valet i USA: hur tänker ni kring era fonder som är tunga på USA

Hej
DJT ny president i USA är igång igen.
Nu presenteras till att börja med nya tullar mot Kanada/mexico och Kina. Det är oskrivet hur dessa länder kommer reagera, om de kommer vika ned sig eller svara med egna Tariffer. Trump tar förstås några länder i taget, för att kunna bedriva separata förhandlingar med länderna. EU är ju stark integrerad med USA ekonomi så det blir ”oroande ä”att se vad som händer för EU.
Personligen hoppas jag att alla länder som Trump vill belägga med tariffer är helt kalla till förhandlingar och ger igen med exakt samma mynt. Man kan misstänka att stigande inflation i USA kommer uppfattas som ett mkt stort svek av hans väljare.

Jag tänkte fråga hur ni ser på detta ?
-Planerar ni att strukturera om bland era fonder?
-Sälja USA tunga fonder?

• Räntefonder?
  • Sitta still?

Hur tänker ni?

Just keep buying :sailboat:

8 gillningar

Nej, jag investerar enligt marknadsvikt.

Professionella investerare och kvantdatorer etc gör säkert bättre gissningar än jag vad som kommer gå upp/ner imorgon. Bättre att vara passiv och följa med strömmen.

2 gillningar

Har ökat i S&P400- och S&P600-ETF:er.

1 gillning

Fortsätter investera som vanligt. Börsklimat, presidenter, eller annat brus i omvärlden påverkar inte hur jag investerar.

Världen är väl i ständig oro för allt möjligt hela tiden, alltid krig någonstans, alltid nån diktator som härjar, alltid länder som bråkar med varrandra… Så har det väl alltid varit? Men börsen har klarat sig bra långsiktigt ändå.

5 gillningar

Jag fortsätter som förut.

2 gillningar

Fortsätter som vanligt. Har lång sparhorisont.

2 gillningar

Fortsätter som vanligt. Time in the market beats timing the market.

2 gillningar

Jag lägger lite mer i Sverige-index framöver, mest därför att USA har gått så bra på sistone och Sverige betydligt sämre. Nån gång borde svenska börsen också studsa upp tänker jag, och USA känns mer osäkert.

Ja, ni hör ju att detta är en väldigt proffsig analys, men det är min approach iaf.

Ska investera ca. 10 presidentperioder fram så fortsätter som vanligt.

Tror personligen att de som pillar i sitt sparande är de stora förlorarna.

Köp en global passiv indexfond, håll så länge du kan, köp så mycket du kan och sälj aldrig.

Sälj aldrig.

2 gillningar

Jo, när man kommit i mål eller behöver kosingen. :blush:

Resten stämmer.

3 gillningar

Jag hade också en lite förkärlek till Sverige eftersom det känns undervärderat… och överviktade.
Det ångrar jag idag då jag tror vi lever i det nya normal läget, vi ligger globalt efter helt enkelt :stuck_out_tongue:

Jag låter det ligga och gro såhär under 2025 också så får vi se. (80% globalt index, 20% sverige)

Ligger väldigt nära marknadsvikt med min ihopsatta portfölj. Om USA tappar och världsfördelningen ändras får man se över och ombalansera.

I övrigt, just keep buying, och aldrig pilla.

1 gillning

Jag har örat mot rälsen. Drar ner risken till sommaren enligt nuv plan, då har DT’s första 100 dagar har passerat också.
Just nu ligger jag i globala aktieindexfond(er) plus en U.S.A. indexfond på ISK; så har det varit ett bra tag. Om jag vore amerikan hade man sagt att jag har 20% “home bias” :wink:

Saken är den att det finns en ganska hög sannolikhet att jag är nära uttagsfas och då gäller det att se upp för “Sequence of Returns Risk”. Att U.S.A. -börsen kommer att korrigeras nedåt rätt kraftigt är uppenbart, frågan är bara när.

När alla får klart för sig att “Drill, baby, drill” inte kommer fungera alls, så kommer det hända saker. Samt förstås slänga ut alla papperslösa, de utgör ca 5% av arbetskraften i hela U.S.A. Ifall detta faktiskt lyckas och görs, kommer också saker hända, det blir inflation troligen. Vilket sänker börsen.
Europa ser inte spec bra ut heller minst sagt, Tyskland ligger illa till. Och EM ser jag inte som nåt att satsa på, Kina går inte bra och kommer inte göra på flera år. Indien? Tja… klimatproblemen kommer bita dem i arslet. BRICS länderna är m.a.o. stora ekonomier på dekis och det ser ut att fortsätta bra länge än.

Ja som sagt: som läget i världsekonomin är nu och osäkerheten i U.S.A. p.g.a. DT är det bäst att vara väldigt uppmärksam och agera snabbt på makrosignaler. För mig är det “better safe than sorry” som gäller nu med såpass kort tid kvar till uttagsfas.

EDIT: jag glömde ju svara mer konkret på TS’ fråga

I princip tänker jag bygga en hyfsat stor buffert på högräntekonton (nischbanker). Det pågår sen ett par mån, jag matar inte in mer i mitt ISK nu. Jag tänker flytta om i ISK’t framöver på så sätt att USA-indexfonden försvinner helt och även Avanza Global (mycket för att jag inte gillar ESG screening, det både meningslöst och dessutom dumt för det ökar min risk). Jag kommer dra ner risken genom att helt enkelt sätta 40-50% av kapitalet i räntefonder (olika duration) + lämplig guld ETF (backad av fysiskt guld, lagrat inom EU). (Förmodligen kommer jag lägga 15% i guld, inte mer.)

Möjligen kommer jag fundera på att lägga 4-5% i nån krypto-ETF som en krydda, men det är så spekulativt det där så jag blir alldeles trött.

1 gillning