Jag sitter och ska diversifiera min fondportfölj aningen. Sitter i dagsläget med för stor exponering mot Sverige och Norden, därav min plan att lägga pengar i en USAbaserad fond!
Hur tänker vi här? Ska jag gå på ett säkert kort och investera i en indexfond? Är det LFs fond som gäller då, eller vilka föredrar ni?
Själv är jag lite sugen på Swedbank Roburs Small Cap USA- fond. Mindre bolag, och betydligt större exponering mot industrisektorn. Indexfonderna är lite väl exponerade mot tech-industrin kan man tycka.
Blickar man mot valet så ser Trump i dagsläget ut att gå mot seger. En sådan seger hade gynnat industri-, försvar-, och infrastruktursektorerna. (Där av mina spaningar på Small Cap USA) Hur tänker ni kring valet, och era placeringar i det stora landet i väst?
Det har jag! Sitter just nu med en del kosing på LFs globala indexfond. Den tillsammans med aktier i Investor och Handelsbankens Svenska Småbolagsfond uppgör i princip hela min portfölj.
Vill väl egentligen diskutera ifall det finns något att hämta i mindre industribolag, som fonden jag nämnde riktar sig mot, snarare än techgiganterna som indexfonderna föredrar. Fokus USA.
Å andra sidan är jag i dagsläget redan väldigt exponerad mot industrisektorn, dock den svenska.
Klart att globala indexfonder är ett säkert kort, men de inte så spännande!
Jag har LF USA Index som mitt största innehav, haft den ett bra tag. Men Swb USA Smallcap funkar bra att ha en liten stek i, helst inte för mycket dock.
Den verkar vara ganska koncentrerad också, vilket iaf jag gillar när vi pratar småbolag. Blir lite för utspädd avkastning om en sån fond är för bred.
Så, Global/USA; absolut så bred och billig som möjligt. Småbolag; möjligen att man kan välja en smalare här. Notera att risken ökar också såklart, så fick jag det sagt.
Jag placerar i en TIME-fond har därför redan hög viktning mot amerikanska techbolag och av den anledningen, när jag ville öka min viktning mot USA än mer, valde jag en indexfond och mitt val blev:
DIX USA Restricted (ISIN: DK0061270964)
Varför den? Det var den enda tillgängliga USA-indexfonden i plattformen jag skulle göra investeringen i.