Jag är en vaniljsparare som gillar fondrobotar och indexfonder. Tyvärr har jag efter att ha flyttat hem från USA insett att jag inte bör äga några icke-amerikanska fonder så länge jag har kvar mitt Green Card och måste deklarera i USA (googla ”PFIC form 8621” om ni är nyfikna).
Så nu har jag 2 frågor som gärna skulle vilja ha input på:
Finns det något seriöst sätt investera i amerikanska fonder (måste vara baserade i USA)? Trodde att ETFer var svaret, men dom kan man tydligen inte köpa längre.
Hur skulle ni investera i min situation? Jag har ett par hundra tusen att investera och skulle helst bara stoppa det i en global indexfond och låta dom stå där 20-30 år. Jag vill alltså inte köpa hundratals aktier och lägga mycket tid på att balansera om och deklarerar köp och försäljningar i två länder.
Jag tänker på scenariot att kronan plötsligt blir starkare när jag ska gå i pension, då är väl mina besparingar i USA mindre värda? Eller missar jag något?
Mestadels aktier alltså. Den enda med valutarisk där är väl den sista.
Men du har en lång sparhorisont så du behöver inte tänka på det än. När det närmar sig uttag kanske du kan växla över till någon räntefond med lite fler valutor i.