Vilka fonder rekommenderas för oss USA-svenskar?

Hallå!

Jag är 30år och har nyligen flyttat till USA, skattar här, och kan således inte längre investera genom svenska börsen. Här i USA försöker alla ekonomiska rådgivare sälja på en diverse olika fonder med olika avgifter, det är en djungel. Jag har följt fond-tipsen här i många år och undrar om någon har några bra tips på internationellt handlade fonder, som presterar bra inräknat alla avgifter, som vi som bor i USA kan kika på? Jag har just satt upp ett Fidelity konto. Även syster-influensers för den Amerikanska marknaden vore jätteintressant. Även tankar om svenska kronans framtid vs dollar närmaste 2 åren vore intressant.

Tusen tack för alla tips, högt och lågt!
:smiley:

Kolla in Fidelity Zero fonderna. 0 i avgifter.

1 gillning

Tex Vanguard har mång bra billiga indexfonder eller ETFer som man kan köpa om man bor i USA.

2 gillningar

Skrev lite här:

1 gillning

Tack för så jättebra svar! Nu ska jag bara DCA över min svaga SEK till USD… Förhoppningsvis en liten dipp ned till 8.30 snart. Kollar man tekniska analys ser det ut som att vi eventuellt är påväg att forma en dubbel topp SEK-USD och RSI indikerar detsamma, men det kanske bara ör önsketänkande från min sida. På längre sikt tror jag på en starkare dollar, men över kort sikt så känns den svenska kronan undervärderad.

Jag hittade även det ett verktyg som Fidelity har för att jämföra fonder baserat på kostnad och performance. Tänkte länka men man måste logga in för att använda det.