Jag flyttar utomlands inom en månad (både hemvist och skattskyldighet till Paraguay) och planerar att sälja av alla aktier och fonder jag har i Sverige innan jag flyttar då jag inte kan ha kvar ISK.
Jag har ett konto på Charles Schwab International och Interactive Brokers (IBKR) där jag planerar att föra över allt kapital för att sedan fortsätta investera i en globala indexfond(er).
Vad är ett par globala index fonder som är lika t.ex. Länsförsäkringar Globala Index som har bred spridning och låg avgift?
Jag har sökt hör i forumet, youtube, google, reddit och på IBKR där jag hittar flera olika “Total Stock Market” fonder från t.ex. Vanguard, men det finns flera olika och jag förstår inte riktigt skillnaden på dem, t.ex:
VTI VANGUARD TOTAL STOCK MKT ETF ARCA
VTI VANGUARD TOTAL STOCK MKT ETF MEXI
VXUS VANGUARD TOTAL INTL STOCK NASDAQ
VTSAX Vanguard Total Stock Market Index Fund A FUNDSERV
VITSX Vanguard Total Stock Market Index Fund I FUNDSERV
Någon här i forumet rekommenderade VTI & VXUS, men jag förstår inte hur jag avgör vilken jag ska köpa… Vad är de viktiga sakerna vi letar efter?
Om du som investerare har tillgång till UCITS ETF:er brukar dessa var skattemässigt fördelaktiga även om man är utanför EU. (Du måste dock kolla upp detta själv).
Motsvarigheten till VT i UCITS är VWCE. Andra alternativ med liknande exponering kan du hitta här.
Jag vill hellre ha en ETF som investerar marknadsviktat över hela världen, så VWCE verkar vara ett bra alternativ för det då. Såg nu att jag lagt VWCE i min Watchlist sedan tidigare som huvudval
Jag tror det är just UCITS ETF:er jag kan investera i som Svensk medborgare, folkbokförd Paraguay (och icke-amerikan), så det passar mig bra.
Jag har förstått att jag betalar 30% withholding tax på utdelningar/dividends (15% om landet har dubbelbeskattningsavtal med USA, vilket Paraguay inte har), men utöver det är det inte mer.
P.S. Om min plan är att investera långsiktigt, över 10-20+ år, och har för närvarande ett par miljoner som jag ska flytta över från svenska aktier & fonder till en global index fond utomlands (t.ex. VWCE), är det något mer jag borde tänka på att lägga in i en portfölj utöver detta, om jag vill hålla det så enkelt och smidigt som möjligt?
Det beror på hur stor risktolerans du har. Om du inte vill köra 100% aktier kan du alltid lägga dit en del obligationer. Eventuellt andra tillgångsslag om du gillar sådant.
Har en lång sparhorisont och rätt stor risktolerans baserat på tidigare investeringar så 100% aktier passar nog mig. Så endast denna global fond (VWCE) skulle räcka?
Eventuellt kör jag upp till 5-10% i en lekhink med spekulationer.