Jag har funderat på att ändra min portfölj och investera 10 % i USA istället för Sverige. Min tanke är att USA:s marknad har större potential att gå bättre än Sverige framöver, med tanke på dess storlek och globalt ledande företag.
Vad tycker ni om den idén? Tror ni det är ett smart drag? Och skulle ni kunna rekommendera några av de bästa USA-fonderna med låg avgift?
Jag funderar på att lägga 90 % av min portfölj i DNB Global Indeks och de resterande 10 % i en S&P 500-fond istället för att ha något i Sverige. Jag tror det kan vara en bättre strategi eftersom USA-marknaden känns starkare och mer diversifierad än den svenska.
Jag tror att 2025 kan bli ett år med fler positiva än negativa nyheter. Till exempel verkar Gaza-konflikten närma sig ett slut, och det är hoppfullt att Libanon och Israel redan nu har börjat prata om fred. Om sådana fredsförhandlingar går framåt tror jag att det kan ge marknaden en positiv skjuts och bidra till en mer stabil global ekonomi.
Händelser som skakat aktiemarknaden rejält får man ibland ingen förvarning kring. Det är svårt att spå i framtiden.
Vem pratade om 11 september i början av 2001? Vem pratade om kollapsen av Lehman Brothers i början av 2008? Vem pratade om covid innan det spred sig utanför Kina?
Fast det pratades en hel del om det innan börsen kraschade. Det var därför jag sålde av allt strax innan kraschen (för att sedan vara så senfärdig med att köpa in mig igen att det nästan gick på ett ut).
Ja jag kan hoppa fram några månader i det exemplet och visa på hur svårt det är att profitera på sina egna spaningar hemma på kammaren. Vem pratade om den snabba återhämtningen och timeline:n att ta fram ett vaccin när det var som värst.
Om man följde uttrycket “Buy when there’s blood in the streets” så var det i backspegeln ett köpläge på börsen, men det var inte för att man visste något om framtiden.