Större fondinvestering och USA-valet

Jag har nyligen erhållit 2 miljoner kr i samband med en bodelning. Angenämnt problem kan man tycka, men jag blir kallsvettig av att tänka på investeringen av dessa, som borde göras för att få bra avkastning. Just nu har jag placerat ca 500 000 kr i fonder, men det återstår 1,5 milj som nu står på sparkonton med krympande räntor. Jag ha redan andra likvida medel på sparkonton som jag klara leva på några år om om det behövs.
Frågan är nu hur jag bäst gör med 1,5 milj? För närvarande ser jag börsen öka i värde för varje dag som går, men det känns nästan lite orimligt att detta ska fortsätta?! Och vad händer när Trump kommer till makten i januari och driver igenom sin politik? Kommer detta medföra att börsen kommer sjunka drastiskt?
Hur hade ni gjort med 1,5 miljoner kr som förr eller senare bör investeras i index-fonder? Skulle ni kört “all in” nu, eller avvaktat? Tacksam för alla råd! :blush:

På samma sätt som jag hade gjort oavsett krig, geopolitiska händelser, i pandemier eller andra världshändelser.

Allt är precis som vanligt, stora osäkerheter om framtiden.

Hur just risktolerans ser ut, din situation med tidshorisont och hur stor del av ditt investerade kapital detta skulle bli vet jag inte. Så kan inte uttala mig om hur bör fördela. Men jag skulle inte brytt mig om omvärldshändelser.

1 gillning

Marknaden reagerar på ny information, på överraskningar, inte på förväntade händelser som att politiker genomför den politik de förväntas genomföra. Prispåverkan från Trumps politik bör alltså ha skett främst i samband med att det framgick att han skulle vinna valet.

1 gillning