Hej!
Har en större klumpsumma att investera. Hur skulle ni resonera, investera före eller efter USA-valet?
Hej!
Har en större klumpsumma att investera. Hur skulle ni resonera, investera före eller efter USA-valet?
Det är oftast mest lönsamt att investera allt direkt i en portfölj med rätt risknivå för dina mål
Ska man spekulera i när man ska investera så skulle jag tänkta såhär: att börsen kraschar 50% på en månad är möjlighet, men att den stiger 50% på samma tid (utan föregående krash, är näst intill omöjligt).
I den tankegången skulle jag vänta.
Men jag skulle aldrig investera allt på en gång. Jag går hellre miste om en uppgång, än riskera att gå in på helt fel tillfälle. Någon här på bloggen skrev att hen investerat ett arv (på bankens inrådan) i fonder bara dagar innan coronakrashen, fått panik och sålt av efter ett par veckor bara dagar innan uppgången.
Hej Sofie,
Tror inte du ska lägga så stor vikt i just det amerikanska valet, visst det kommer påverka börsen åt något håll men ingen vet hur det exakt kommer gå, allt du hör är endast antaganden.
Skulle du däremot var lite orolig över dessa rörelser så är det väl en bra idé att sprida ut ditt sparande, du kan läsa avsnittet som Jan har gjort om “Investera allt på en gång eller sprid ut”.
Det viktigaste när de gäller att investera är att du själv bestämmer hur du ska investera och vad din strategi är, sedan följa denna strategin oavsett vad.
JBL. Varför investerar man i aktier med 1 månads horisont? De pengarna skulle varit på ett sparkonto och inte i en aktiefond.
Man får ju se bortom valet. Vad som händer nu i närtid är tämligen ointressant om man tror på marknaden på lång sikt.
Det är inte resan som är målet, vad som händer mellan Inköp och Försäljning har ingen betydelse.
Efter valet kommer en ny osäkerhet som gör att ni inte vågar köpa, sen kommer en ny och en ny och en ny.
T.o.m. när det står i tidningen ”nu är bästa tiden att köpa aktier” så ses det som en toppsignal och folk vågar inte köpa.
Sen nästa dag står det ”stor börskrasch detta är aktierna du ska sälja” ja då vågar ni inte köpa heller. Det som fallit 50% kan falla 50% till-argumentet
varför skulle risken vara mindre imorgon än den är idag?
One of the ironies of investing is that a bigger risk than being exposed to the stock market is NOT being exposed to the stock market.