Investera större i fonder inan valet elr vänta till efter

Månaspara redan i fonder men ha fått en klump summa nu som jag ska investera ska jag vänta till efter valet?

Ingen kan svara på om börsen kommer gå upp eller ner. Ett alternativ är ju att investera halva nu och halva efter valet.

Börsen borde gå bättre om Trump vinner med tanke på skatterna. Vinner Biden borde guld och silver gå bättre än börsen.

Problemet är ju det lilla ordet “borde”. Men även om vi utgår från att de antagandena stämmer så hjälper det ju inte mig så länge jag inte vet vem som kommer vinna valet.

Det beror inte bara på vem som vinner, utan även hur vinsten går till. Hur smutsigt blir efterspelet? Vad händer om Trump klamrar sig fast i vita huset och vägrar acceptera en eventuell förlust?

Det finns för många osäkra faktorer. Därav vill jag hävda att ingen vet om börsen kommer gå upp eller ned.

Så fort valresultatet blir känt för allmänheten så kommer de finansiella marknaderna anpassa sig om spekulationerna har varit felaktiga.

Ligger du inte redan placerad då så kommer du inte få tal del av den anpassningen, på gott och ont

Hej

När du investerar så är det viktigt att ha en tillräckligt lång placeringshorisont.

Det som är viktigt är priset du köper för och priset du säljer för. Vad som händer där emellan är bara brus.

Historiskt har det inte spelat någon större roll vem som är president i USA. Börsen har gått upp ändå tids nog.

https://twitter.com/omarc9999999999/status/1313990033712521218?s=21

Sen bild för att de hur lite valet av president påverkar börsen över tid

Se bild för hur lite olika händelser påverkar börsen över tid.

Ska man tänkte nått med corona med ? Små köppa lite hella tiden?

Visst kan presidentvalet påverka börsen på kort sikt. Men sådana händelser kommer ju hela tiden. Det finns en artikel på denna blogg om att investera klumpsummor eller sprida ut. Statistiskt tjänar du på att investera allt direkt. Men för magkänslan så skulle jag sprida ut inköpen över en längre tid.