Hej!
hur tänker ni kring valet i usa som snart äger rum. Ska man låta pengarna ligga och tugga som vanligt. Eller ska man sälja av nu, och köpa efter valet (om ni tror att börsen kommer dippa?). I alla fall, hur tänker ni kring presidentvalet?
Köp och behåll aktiefonder minst 10 år eller längre
Månadsspara
Ignorera brus
så resonerar jag, behöver jag pengarna inom 10 år köper jag inte aktier för dem.
Pengar för konsumtion köper jag företagsobligationer för eller sätter dem på ett bankkonto
Det är bara kristalkulan som kan svara på dina frågor! Vad har börsen långsiktigt med Usa valet att göra? Om vi visste det hur börsen går kortsiktigt hade alla varit miljonerer och kunnat leva på börsens avkastning. Börsen är lite mer komplex än så. Det finns ingen i världen som vet hur börsen går kortsiktigt . Lika så är det som ingen vet på 10-20 årssikt om börsen ska ge 4-6-8-10% i snitt årligen. Om du hör något annat är det bara spekulation och som någon tror hur det ska vara.
Mvh.jack
Hej Jack ,USA valet kommer att påverka börsen helt klart ,politiska beslut påverkar börsen ,detta ser vi efter pandemin alla politiska beslut och stimuleringar har påverkat börsen positivt ,annars börsen fortfarande hade varit ner runt 30-40 % ,just nu börsen verkar vara nåt ,pyramidspel, och beroende av stimulanser och politiska beslut.
Sälj hälften av dina fonder den här veckan. Om börsen går upp. Bra då hänger du med med 50 % av ditt innehav. Om den går ner så hänger du inte med med hälften av ditt innehav. Om börsen ligger kvar köper du tillbaka de 50 % du sålt. Vinnare alltså hur det än går.
Mer “mellanmjölk” än vinnare skulle jag säga, visst kan man resonera så att det inte blir så illa som det kunde ha blivit om man säljer en del, men det blir inte heller så bra som det kunde ha blivit om börsen går upp. Sedan över tid så har vi en majoritet av positiva dagar på börsen, varför inte spela på den statistiken istället och äga över lång sikt.
Skulle börsen gå upp under denna tiden som man har sålt sina 50% så kan man inte anse sig själv som vinnare, lägg istället upp din strategi på den tidshorisonten du sparar och kör efter den, ignorera brus som Gabbbe skrev ovan.
Jag hoppas att D.Trump vinner och börsen fortsätter uppåt ,han kommer att införa skattesänkningar och andra reformer som långsiktigt gynnar utvecklingen på börsen ,jag behåller mina fonder och väntar .
Robin
Vi kollar. Det är ju bara några veckor till presidentvalet. Vi gör en koll i slutet av november då det gått en månad efter valet.
Absolut, vet inte vad det ska säga däremot.
Men det blir en intressant tid framöver iaf! 
Ja håller koll och rapporterar om jag har rätt. Annars så glömmer vi det och låtsas som det regnar. OK?