Investera ett arv på 150.000 kr nu innan valet i USA eller vänta till efteråt?

Hej!
Är egentligen fullinvesterad enligt min strategi med 90/10 fördelat globalfonder/räntor

Fick nu ett arv på ca150k som jag vill få in i portföljen. Då hannar i princip allt i global/USA fonder om jag följer min strategi.

Men frågan då vad tror vi om valet i november?
Vänta till efter? Vänta för att se om det blir chans att köpa i en dipp… eller helt enkelt pumpa in dem i en laddning redan nu!

Hur tänker ni med usa valets påverkan generellt?

2 gillningar

Min tjejgissning är att om Harris vinner, så kommer börsen svara positivt då demokraternas och Harris politik är lite mer förutsägbar.

Om Trump vinner, kommer troligen börsen också svara positivt, då Trumps politik är riktad mot företag och kapitalstarka individer.

Sen är Trump mer oförutsägbar och gillar kaos, så på sikt kanske det förvärrar spänningarna och klyftorna i USA. Men ser man till historien, så brukar börsen ofta tuffa på trots oroligheter och konflikter.

Men ingen kan förutsäga hur börsen kommer reagera och likaväl som valet kan skapa börspåverkan, så finns flera andra orosmoln internationellt.

Så du får känna efter och ta hänsyn till din risktolerans och sova gott om natten faktorn.

Jag kommer i alla fall inte ändra något i min portfölj med hänsyn till valet, eller något annat, då min sparhorisont är lång.

5 gillningar

Känns svårbedömt eftersom det inte är jättetydligt vilken politik någon av kandidaterna kommer föra, samt hur det kommer påverka börsen.

Men det finns nog utrymme för att börsen kan påverkas både upp & ner ganska mycket när de väl kommer till makten och börjar driva sin politik. Agerande mot techjättar, Ukrainafrågan, Kina/Taiwanfrågan, importtullar, hantering av budgetunderskottet och statsskulden, invandringsfrågan, subventioner till miljöindustrin, … . Många stora frågor där beslut kan få stora effekter, både direkt och indirekt.

1 gillning

Bygger inte aktiernas värde på att folk går till jobbet och producerar mervärde? Kommer folk verkligen sluta gå till jobbet bara för att ena eller andra politikern vinner?

Börsen gick upp mellan 16-20 och 20-24. Den tuggade på oavsett :man_shrugging:

1 gillning

Om du är nervös att exponera detta nya kapital mot marknaden, är du inte ännu mer nervös för de 90% du redan har i marknaden, dvs den logiska förlängningen av din fråga är att du borde ta ut ditt kapital för att återköpa i dippen efter valet…

4 gillningar

Jo, men vad skulle tex hända om USA dras in i en militär konflikt med Kina angående Taiwan? Och vad händer sedan om Kina förstör alla TSMCs chippfabriker som många stora amerikanska tech-jättar är beroende av? Bara ett exempel…

Att döma av tidigare sådana händelser så skulle det bli börsrekord efteråt. Självklart var händelserna inte positiva för det, men världsekonomin kollapsade uppenbarligen inte för evigt.

1 gillning

Hur lång tid är det fram till ”efteråt”? Kan vara många år. Och är det inte bättre att vara ur börsen i de länder som drabbas värst under tiden fram till ”efteråt”? Kan bli stora ras.

Poängen är bara att politiska beslut av den typ jag nämnde kan få stora effekter på börsen. Så det finns ingen garanti att börsen bara småmysigt tuffar på uppåt för alltid som om inget hänt.

Det har alla redan tagit höjd för genom att inte investera pengar de tänkt använda de närmaste åren

Är man så nervös ska man nog ha pengarna på sparkonto och avstå uppsidan som det lilla risktagandet ger.

2 gillningar

Så bra, då gör det ju inget om de blir av med stora delar av det kapital de investerat. :wink:

2 gillningar

Exakt. Det är så börsen funkar. Den går ner ibland och upp ibland.

2 gillningar

Precis, det var därför jag lyfte ovanstående frågor, som kontrast till det du skrev tidigare:

Det gav lite intrycket att börsen bara kommer tuffa på uppåt oavsett vilket. Så jag ville ge lite perspektiv på det.

Du försöker time:a marknaden. Statistiskt så är time in market mest rätt, men om du är orolig. Kör hälften nu och resten efter valet.

4 gillningar

Om det varit val i Sverige hade du resonerat på samma sätt?
Det är en dålig strategi att låta investeringar styras av politik.

Tur att FED mm är politiskt oberoende…

1 gillning

Lutar åt att dubbla månadssparandet under en period tills de 150k är inne. Feg-varianten.

Har ett månadsspar 27:e
Lägger ett extra 15:e varje månad.

Tack för synpunkter o infallsvinklar!

W

3 gillningar

Jag är lite inne på samma sak, att stå utför börsen en vecka innan och nån vecka efter valet i USA. Jag är överens med resonemangen på RT att man inte kan tajma marknaden och inte förutse framtiden i allmänhet.
Men om man lyssnar på allmänna nyheter så verkar båda utfallen i valet kunna leda till politiska oroligheter efter valet med juridiska processer, demonstrationer, allmän oreda.
Jag överväger att småljuga för mig själv och säga att det bara är en årlig ombalansering. Om jag missar uppgång så gör det inget för jag har långsiktighet. Om börsen reagerar negativt så kommer det kännas bra att stå utanför.

I vanliga fall tänker jag att det borde vara bäst för oss kapitalister om republikanerna vinner men just nu är jag osäker.

Kommer kriget i Ukraina att dra ut mer på tiden om Trump vinner? Vet inte. Trump har sagt att han kan få slut på kriget jättesnabbt men hur? Om USA byter sida och stöttar Ryssland så tar nog kriget slut ganska fort men det vill jag helst inte!

Dagens bästa tips! :heart:

:sloth::sailboat::moneybag:

3 gillningar

Mycket kommer min portfölj få vara med om, många händelserika år, 2024 års presidentval göra sig icke besvär.

3 gillningar

Vi har en klumpsumma om 355 kkr som vi ska sätta in i någon form av sparande. Pengarna ligger redo och kan investeras så fort vi bestämmer oss för vad och när det ska göras.

Hittills har det mesta av vårt sparande varit i aktiefonder, och merparten ligger i Skandias “exponerings”-fonder på olika geografiska marknader. Finns säkert bättre val men tycker ändå de har gått helt okej, har låg avgift och det är enkelt i och med att vi har Skandia som vår bank.

Finns väl en del som talar för att fördela den här klumpsumman enligt samma princip som vårt vanliga sparande, även om jag är lite sugen på att prova Lysa.

Vår sparhorisont är inte så kort (minst 5-10 år) och normalt hade jag inte brytt mig så mycket över normala upp och nedgångar över tid. Men nu kommer det ju snart upp ett val i USA och beroende på utgången av det så funderar jag på om man kan/ska/borde förvänta sig något särskilt på börsen?

Min fråga är alltså om vi borde

1. investera pengarna före valet, med tanken om att mer tid ger mer värdeökning alternativt att man tror att en ny president kan ge en uppgång på börsen
  2. vänta tills efter valet för att man tror att börsen riskerar att temporärt dyka beroende på valutgång. kanske blir ett bra köpläge om saker sjunker om “fel” kandidat vinner.

Hur hade ni gjort?