Länsf usa index bojsänke

Det har blivit mitt bojsänke i portföljen, delen startade på 42k å backat 11%, Ser inte ljuset i tunneln ska man ta förlusten å byta marknad till ex emerging tillväxt . Långsiktigt sparande 10 år har jag tänkt

Att byta fond baserat på kortsiktig historik är ett bra sätt att långsiktigt tappa mycket avkastning.

Skulle inte rekommendera det.

11 gillningar

Det är ingen som vet vad som kommer gå bäst framöver. Har du investerat brett (diversifiering) i flera olika marknader?

3 gillningar

Tror ingen kan ge dig ett direkt svar idag. Är mycket nu med att saker mellan usa och eu kommer ändras. Om eu gör verklighet i allt de säger i ilska mot Trump, så kommer mag 7 mest troligen ha sin tid bakom sig. I början kommer svagare usa påverka så gott som hela börsen.

Så det bästa är nog att avakta. Hade nog minskat usa delen till bara 60%

Behåll och var glad om 10 år. USA kommer troligtvis fortsatt dominera världen kommande decennier. Sedan behöver inte det ena utesluta det andra - ifall du vill kan du behålla denna och framöver köpa andra värdepapper.

1 gillning

Om det känns jobbigt med den långsiktiga portföljen i globalt index med svängningarna som är just nu så skulle jag rekommendera sparkonto med lite ränta för att försöka hålla inflationen i någorlunda tyglad.

Det säger jag i all välmening.

edit: USA index ser jag att du skrev nu, inte globalt index men jämförelsevis så har dom gått ungefär lika bra/dåligt.

Bara spara på som vanligt.

Jag låter LF USA utgöra 10% av portföljen som lite extra hävstång på globalfonden, har även 10% i EM bland annat.

“Äga hela höstacken och bara fortsätta köpa”.

Jag har Roburs Access USA, upp 78 % på 5 år men -6 % i år. Supernöjd. Allt handlar om att vara långsiktig om man är på börsen. Allt.

Så sant.

Jag har själv hakat upp mig med röda siffror i över 2 år pga konto byte. Men jag har ej raderat det gamla och ser att jag ligger runt 40+ de sista 3 åren.

Måste se det på minst 5 års sikt för helhet

Att köpa när det är dyrt och sälja när det är billigt brukar generellt inte vara särskillt smart. Det är bättre att köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt.

4 gillningar