Biden eller Trump för en bra utveckling på börsen?

Oavsett vem man gillar/ogillar.

Vad anser ni, vem är bäst för börsen, Biden eller Trump? Eller kanske någon oberoende?

Frågan är bra men inte helt rätt ställd.

Börsens utveckling handlar om förväntningar och inte om vem som vinner. Studier visar mer på att demokraterna har större chans att vinna när folket har en större riskaversion, och börsen utvecklas bättre när riskaversionen hos folket övergår mer mot risksökande efter valet.

Så kort svar:
Bättre börsutvecklingen om demokraterna vinner, men inte på grund av presidenten eller partiet utan pga folkets vy avseende risk innan valet

Rational reminder (Ben Felix) gjorde ett avsnitt om detta under förra valet (transkript och källor finns att läsa):

2 gillningar

Intressant! Du vänder på det lite.

Men jag tänker att deras olika prioriteringar och beslut kring områden och saker också påverka. Eller menar du att det redan är inprisat?

Förmodligen, då det är mycket känt redan vilka/vilka slags policies vardera parti vill införa och hur stor chans de har att få igenom dem i de högre instanserna.

Jag är inte superinsatt i Amerikansk politik men om något är allmänt känt, eller information kan införskaffas med lite research, är det troligen redan inprisat. Eller vad säger du @Nightowl :grin:

2 gillningar

Trump och Republikanerna har fört och avser att föra en helt ärligt kass politik rent ekonomiskt som troligtvis kommer påverka börsen ganska mycket.

Bara en sådan sak att de vill att resten av världen ska “få betala” för USAs beskydd, men om det betyder att t.ex. Taiwan står försvarslös så kommer produktionen av processorer att totalt tanka, vilket kommer att ge en pungspark åt hela tech sektorn, och därmed får börsen också det.

4 gillningar

Hur gick det sedan? Vad jag kan se tog LF Global ett rejält skutt uppåt direkt efter segern. All time high

Vad beror det på? Marknadens okunskap om Trumps dålighet? Den kanske skuttat dubbelt så högt om Harris vunnit?

En lättnadens suck över att valet äntligen är över och att det är lättare att prisa in en verklighet än en gissning?

Jag upplevde börsen som en sockerkickad femåring veckorna före valet.

1 gillning

Det hår gått någon vecka sedan valet. Man kan bara bedömma hur börsen påverkas efter de haft 4 år att genomföra deras idéer, som sedan behöver tid att verka.

Vänta med att se hur en 20-60% tariff påverkar ekonomin innan du skålar.

4 gillningar

Kan ju ha varit ett skutt p.g.a. det fanns en vinnare och inte blev totalt politisk limbo. Där det hade skuttat högre om Harris vunnit.

Det finns ju egentligen fler alternativa händelseförlopp än att någon av de två huvudsakliga kandidaterna vinner relativt lungt och sansat.

3 gillningar

‘Marknaden’ har nog bättre koll på Trump än vi.
Dom flesta i ‘Marknaden’ är ju amerikaner och bättre koll på amerikans politik.

1 gillning

Jag vill nog påstå att de flesta i “marknaden” inte är amerikaner. Vi handlar alla där och det finns ju fler än dubbelt så många människor enbart i Europa.

1 gillning

Sant. Börsen är inte, har inte varit, och kommer aldrig att vara rationell.

1 gillning