Det nya förslag som Demokraterna i USA nu kommit med som innebär att de rika behöver beskatta kapitalvinsten med över 43% som således innebär en fördubbling sett till dagens läge är det ett hot mot börsen globalt sett? Kommer fler sälja för att undvika beskattningen och ser vi då en nedåtgående trend på världens börser? Är farhågorna överdrivna? Vore intressant med synpunkter på detta.
Finns alltid hot mot aktiemarkaden. När jag började 2018 så var det techfrossa, sen 2019 var det trumpt och handelskrig, 2020 var det covid-19 och 2021 är det hotet kring inflation. Som du ser så är det alltid något som hotar marknaden. På något sätt hittar den alltid vägen framåt. Hitta bolagen som frodas oavsett vad och du kommer få en god avkastning. Allt annat är bara brus.
Jag tar för givet att det stora kapitalet i världen är snabbfotat. Jag tror inte att de slösurfar på CNN.com och sen tar en funderare över helgen. Så eventuell reaktion på demokraternas förslag gissar jag redan är rätt så inprisat i dagens kurs. Vilket i sin tur betyder att det bästa jag kan göra är att inte göra någonting alls förutom att fortsätta månadsspara.
Nej, en omfödelning av resurserna inom systemet är sund för ekonomin.
Rebalansering håller risknivån konstant.
från Lysa whitepaper:
" En analys av David Swensen, Chief Investment Officer vid Yale University, konkluderade att ombalanserade portföljer avkastade ett genomsnitt om 0.4% mer per år, med mindre risk, över 10 år, än portföljer som inte ombalanserades. [12] En analys av Burt Malkiel och Charley Ellis kom till ett liknande resultat över en annan 10-årsperiod. [13]"
Alltså jag vet faktiskt inte riktigt här. Jättemycket av pengarna är nog ändå relativt upplåsta eller måste gå igenom en massa hinder och diskussioner i beslutsprocessen. De stora aktörerna är också så pass tunga i sina poster att jag misstänker att de får det svårt att göra snabba affärer, också. Men om vi tar två snabba exempel: Investor och PPM. Om Investor drastiskt ändrade sitt innehav över en natt skulle vi nog bli väldigt förvånade. Det är nog inte heller möjligt, då de utgör betydande delar i deras stora poster. På liknande sätt skulle jag kunna tänka mig att t ex om AP7 skulle ta ett beslut att sänka sin hävstång så är det nog inte något som sker över en natt. Så jag tror att rätt många reaktioner, även från de stora aktörerna, skulle kunna bli rätt utdragna. Investor och AP7 är ju inte ens några av de riktigt stora heller.
Men att Biden vann har vi vetat i snart ett halvår. Och att demokrater vill höja skatten på rika är ingen nyhet. Så demokraternas förslag är ju ingen direkt chock, utan de rika har nog planerat för detta i över ett halvår.