Har man en lång investeringshorisont och inte behöver ha pengarna på många år så brukar ju globala indexfonder tuffa på bra sett över många år, men det känns som om det är så många indikationer på att vi ser ut att gå mot ett blodbad på börsen inom en överskådlig tid, otroligt högt värderad börs, problem i världen med krig och annat, plus USA som är överbelånade över öronen.
Enligt tex Warren Buffet så leker investerarna med elden när vi är på de här nivåerna på börsen.
Visst kan det väl tuffa på ett tag till, men mycket i USA känns inte sunt, visst kan man sitta still i båten och köra ner huvudet i sanden och hoppas på det bästa, men känns det inte som att marknaden kommer att vara rökt inom en inte alltför avlägsen framtid.
Den här gången är kanske annorlunda trots allt, vad tror ni?
Med tanke på hur fruktansvärt illa det har sett ut inför framtiden många gånger i historien så ser jag det mycket osannolikt att det är annorlunda denna gången.
Att börskrascher är en del av att investera. Den kan komma imorgon, eller 2037, eller 2049.
Så ha en portfölj som passar din personlighet och dina sparmål.
Jag kör med buffert, lite krockkudde, månadssparar lagom och är medveten om att investerande på börsen innebär att jag kanske inte får tillbaka insatt kapital.
Dagens brus, kommer följas av morgondagens brus. Det är alltid något som kan krascha börsen.
Jag skulle inte oroa mig överdrivet mycket över USAs överbelåning. Jag bor ju här i USA och kan meddela att skatterna är sjukt låga jämfört med till exempel Sverige. De flesta betalar inte ens federal skatt på sin lön. Det finns absolut utrymme att höja om man skulle prioritera att betala av skulderna.
Visst skulle börsen gå ner lite grann om de införde en femprocentig värnskatt eller nåt för att beta av statsskulden men börsen skulle nog snart återhämta sig. Men ännu bättre vore förstås om de istället slutade spendera så mycket skattepengar.
USA klarar sig pga petrodollarn. Vilket annat land som helst hade ju defaultat. De har inte budget i balans och vi får helt enkelt se, men klart att man kan bomba till sig makt. USA har låga skatter, sen kanske man får vad man betalar för. Ens inkomst gör skillnad, speciellt i USA.
Om det rådde konsensus att börsen är för högt värderad och en immentent krasch är på väg så skulle det inte ligga så högt som nu. Så tänker i alla fall jag och sitter lugnt i båten.
Buffet eller någon annan kan inte förutspå marknaden.
Hur tänker någon som väljer yttra sig på det sättet? Om marknaden alltid återhämtar sig, som vi förstått är det starkaste argumentet för att investera på börsen. Är inte det då implicit en försyn om att det alltid kommer gå bra, förutsatt att man har tiden som vän?
För att du ska kunna tjäna pengar på pengar så måste du ta en risk. Vill du tjäna lite pengar så täcker det med en låg risk. Vill du tjäna mycket pengar måste du ta en stor risk.
Ovissheten inför framtiden är risken du får betalt för. Du investerar dina pengar med en förväntan på en avkastning i paritet med risken.
Vad folk menar när de säger att börsen har en positiv avkastning historiskt innebär bara att risken historiskt varit prissatt på det sättet för aktieinvesteringar. Det finns så att säga en inbyggd riskbalans i de finansiella instrumenten. Det är även mot detta begreppet “bäst riskjusyerad avkastning” ska förstås. Det innebär i korthet att du får maximalt betalt per risk.
Förmodligen i egenintresse, skrämma upp småsparare, de själva sitter med en gigantisk kassa i Berkshire och har massor att tjäna på om börsen tok-kraschar med 60% så kan de dammsuga upp billiga aktier och kanske köpa ut flera bolag helt och hållet.
Börsen och finansvärlden är ingen välgörenhet, den är full av folk som vill lura dig och ta dina pengar.
Börsen är alltid på väg mot en krasch, när det sker är nästan omöjligt att sia om.
Givetvis kan man råka göra en kvalificerad gissning likt Michael Burry om man råkar snubbla över något som ingen annan tänkt på. Folk skriker om att börsen är extremt övervärderad, men hur övervärderad är den egentligen? Vi har otroligt starka bolagsrapporter som kommit in och det är inte bara tech.
Vi har även flera price targets för sp500 som ligger över 8000 bara för 2026.
Berkshire Hathaway har gått miste om mycket avkastning genom att inte varit mer investerad på börsen.
Det enda man säger när man investerar på börsen är ju egentligen: Detta kan gå hursomhelst, men jag tror ändå att det är bättre än madrassen eller sparkonton där inflationen garanterat äter upp mina pengar.
Jag är pessimist, motvalls och försöker tajma börsen. Har ovanligt hög kassa nu. Grejen är att jag inte är girig så nu när det gått otroligt bra så kan jag ta hem vinster. Jag är plus 15% i år så i princip skulle jag kunna sälja allt och köpa tillbaka vid nyår när man har facit från Irankriget. Så kommer jag naturligtvis inte att göra men jag har faktisk börjat “månadsspara” efter mer än 25 år på börsen. Jag säljer alltså aktier och sparar pengarna men det är inte för att jag är feg utan för att jag är riskbenägen.