Hej
Försöker följa händelseutvecklingen i USA angående skuldtak och hur det kan komma påverka mina fonder ifall de inte lyckas enas. Har tex fonder som Robur technology. Kan någon här hjälpa till förklara lite mer om hur sparandet kan komma påverkas om de ej kan enas? Känner mig inte tillräckligt kunnig. Bör man minska sitt sparande i fonder likt denna tex?
All oro påverkar börsen negativt. Det är så spelreglerna ser ut. Det jag tycker är en mer intressant fråga är den långsiktiga utvecklingen kopplad till USA:s enorma skuldberg och dollarns ställning.
Jag tror det var Warren Buffett (inte helt säker) som för 10-15 år sedan sade att han ”framöver” var mer positiv till dollarn (=USA-marknaden) men ”på längre sikt” såg framför sig en större kris kopplad till det evigt växande skuldberget. Då skulle pendeln slå över och euron (=EU) bli bättre att äga än dollarn. Han skulle alltså vid en obestämd tidpunkt i framtiden växla över till andra tillgångar, när det börjar ”lukta bränt” om dollarn.
Flera andra bedömare har senare sagt att dollarns ställning som ”internationell reservvaluta” gör att de normala spelreglerna gällande storleken på länders skulder inte gäller för USA. De skulle enligt den logiken kunna ha typ hur stora skulder som helst utan att det gör så mycket.
Jag kan inte själv bedöma de här sakerna men ett evigt växande skuldberg som ”inte spelar någon roll” framstår mer spontant som ett ”recept på kris”. Sedan borde det främst vara en tidsfråga innan problemen kommer. Normalt är det också någon ”oväntad händelse” som leder till att det verkligen blir kris. Så länge ingen sådan kommer kan allting tuffa på.
Det vore intressant med någon mer initierad kommentar kring de här frågorna. @janbolmeson
Här kan du läsa lite hur man ska spara på börsen långsiktigt
. Tryggast är det att hålla sig till billiga globala indexfonder och vara långsktigt.
. Dyra aktiva branchfonder är ingen bra lösning långsiktigt och ska helst undvikas ![]()
Exakt detta. En bra illustration över utvecklingen. Förr eller senare borde det “paja”. Sedan behöver det förstås inte hända nu eller snart men ändå bra att förstå. Sedan borde ju skulden som andel av BNP vara mer intressant i realiteten. Då planar kurvan rimligen ut ganska mycket.
Kort sammanfattning
En kortare default får stor påverkan och en längre default får betydligaee värre påverkn
Skulder och Skuldtak…vilket spel
.
Ska inte skulder rimligen gå att betala tillbaka?
USA:s skulder går inte att betala tillbaka inom ens rimlig nivå. Därmed är ju landet egentligen i konkurs.
Men allt får fortsätta…tills det helt enkelt inte håller längre
Stater spelar ju på en liten annan nivå och bör inte nödvändigtvis ha som mål att bli skuldfria. Däremot vill man ju inte att det ska växa konstant som andel av BNP. Där ser det något lite bättre ut även om man kan diskutera inom vilket intervall man borde hålla sig:
Nu har även senaten sagt jag till pausat tak under 1½ år till:
Kinesiska börsen (som öppnat för dagen) har fredagskalas med +3,66% i skrivande stund. Även Japan och Australien är upp. Det ska bli intressant att se hur Europa reagerar om några timmar.
Partydödaren vill påminna om amerikansk arbetsmarknadsstatistik senare idag.
Alla behöver vi lite tillnyktring också. ![]()
Jag vill inte ha tillnyktring
Tycker vi kör på fredagskalas. Det lät roligare.
Vad skulle hända om en kris utbröt i USA? Hade indexfonder ombalanserats till andra länder eller hade vi bara fått rida igenom den krisen för att alla påverkas?
Ja, globalindexfonder ombalanseras. Det är ju hela idén med dem. Sedan innehåller ju systemet en viss fördröjning och det krävs rimligen en rejäl kris för att det ska få en större påverkan på fördelningen.
En tråd man behöver en drink för att orka med ![]()
Lite mer On-Topic. När tror vi att USA faktiskt drar i handbromsen och inte utökar sitt skuldtak? Det måste ju finnas en gräns någonstans tänker jag.
Med tanke på att USAs skuldtak är i absolut mängd och inte i andel av BNP så är det ju fullt möjligt att man fortsätter att höja. Problemet blir ju om man inte stabiliserar det som andel av BNP, vilket tror jag är en av de stora utmaningarna för USA de närmsta decennierna.
Det låter som det kan bli en rätt obehaglig resa tänker jag då. Så här ser prognosen ut enligt det Amerikanska Finansdepartementet om man fortsätter på samma sätt som idag. Artikel skriven i februari - osäker på prognosdatumet.
Bör väl kunna stöka till det för bolag i USA. Skattehöjningar bör ju vara en finansieringsmöjlighet för dom tänker jag?