Nybörjare inom sparande som gjorde dåligt genomtänkta fondval

Jag började spara på Avanza i höstas och placerade mina pengar i fonder utan någon större analys.

Såhär var min fördelning ungefär:

1. 60% i Länsförsäkringar USA index
  2. 20% i Swedbank Robur Technology A
  3. 20% i Atlant Högräntefond

(Har också ett vanligt sparkonto vid sidan av med månatligt sparande)

1 och 2 har gått ner med 21 resp. 27% sedan inköp.

Mitt misstag var att inte ta den uppskattade sparhorisonten (5+ år för 1 & 2) på så stort allvar. Jag går i tankarna att köpa lägenhet inom de närmaste 3 åren så kan mycket väl behöva sälja en andel av mina fonder för att täcka handpenningen, iallafall.

Ett annat misstag var att inte se att 1 & 2 har ganska lika fördelningar.

Min fråga är vad man bör göra i en sådan situation? Finns det en poäng i att omfördela fonderna/investera i andra fonder nu? Jag förstår att det generellt är en dålig idé att sälja i en dipp, men Trumps tullars konsekvenser är rätt så skrämmande :worried:

Just nu har jag bara is i magen. Men det känns inte så bra.

P.S. är 25 år gammal och har aktivt och regelbundet sparat sedan ett år tillbaka.

2 gillningar

Om du bara har sparat i ett år hittills? Dina fonder som rasat är småpengar jämfört med vad du kommer att spara i framtiden.

Jag är ingen expert och tänker inte gå råd om vad du ska göra med befintliga fonder. Men se till att månadsspara i bästa möjliga fonder från och med nu, och de närmsta 20-30 åren. Hög sannolikhet att utfallet blir bra!

2 gillningar