För några år sedan startade jag ett antal olika månadssparanden på Avanza. Jag gick igenom alla dessa idag och insett att några av mina innehav har ganska höga avgifter (1,0-1,6%) som jag hade velat byta ut mot fonder med lägra avgifter (0.2-0.4%). Borde jag sälja av de dyra fonderna och investera pengarna i nya billigare fonder, eller borde jag bara avsluta månadssparandet, behålla mina innehav och istället bara starta nya månadssparanden i nya billigare fonder?
För referens: jag har tre fonder med avgifter på 1,0-1,6, som alla gått med +33% sedan jag köpte dem (typ 2-5 år sedan). Allt som allt är de tre 40 000 kr värda.
Jag har ännu inte förstått mig på många saker vad gäller börsen och hade verkligen uppskattat era kloka råd. Tack!
Utan att veta vilka fonder det är så låter det spontant rätt kasst.
Inte bara dyra utan även dålig avkastning. Ser inget skäl till att man ska förvänta sig att underpresterande dyra fonder ska ta ikapp vanliga indexfonder, men det är som sagt svårt att säga nu när du inte berättar vilka fonder det är.
Om du hade haft pengarna på ett konto istället, hade du då köpt fonden?
Om ja, behåll
Om nej, sälj
Fonder eller aktier har inget minne, de påverkas inte av vilket belopp du köpte för och din avkastning från nu och framåt är helt oberoende din tidigare avkastning.