Hjälp mig med min fonduppdelning

Jag är 21 år gammal, och relativt ovetandes om allt som har med fonder och nedgångar att göra. Jag har lyckats sparat ihop 350 000kr sedan studenten och investerat 310 000 kr i fonder (jag fick hjälp med det av en bankkvinna) nu till saken. Jag har totalt 150 000kr i två globalaktiefonder med hög risk + 2 fonder till med ungefär 80 000kr och lite lägre risk (resten av pengarna har jag i en ”trygg” fond) Jag har under dessa 2 dagar gått från att ha ungefär + 30 000 till - 5000kr på mina globala fonder. Är jag dum som har kvar pengarna i dem/så mycket av mina pengar? Eller bör jag sälja av de 150 000kr och lägga in i en mer säker räntefond tycker ni (trots att jag förlorar pengar på det)? Vad tycker ni? Bör jag fördela om?

Du måste fråga dig om du behöver sälja fonderna inom 5 år. Är svaret ja skulle du inte ha dem i fonder alls. Är svaret nej så är det lugnt. Fonderna kommer att återhämta sig.

Det generella svaret är:

Behöver du inte sälja inom 5 eller helst 10 år. Satsa på Avanza global som är en bred global indexfond med marknadens lägsta avgift.

Behöver du sälja inom 5 år. Sätt in pengarna på ett vanligt bankkonto.

Stort tack för ditt svar! Jag tänker att jag inte vill sälja inom 5år. Samtidigt oroar jag mig. Tänkt om jag helt plötsligt har förlorat nästan 100 000 kr? Att sälja av alla fonder, vänta tills hypen i media lagt sig och då investera igen, är det vettigt? Min känsla är att nedgångarna kommer hålla i sig på grund av spridningarna. Snart drabbas väl USA också och medias rapportering lär göra att det kan krascha i månader. Jag vet inte riktigt hur allt funkar… men är det ett alternativ att plocka ut allt och investera igen när den börjar öka lite/lugna ned sig? Värt att nämna är att jag haft mitt fondsparande i 6 månader.

Bra svar!

Pengar som investeras på börsen ska inte behöva användas på minst 5 år men gärna 10 år, på så sätt ska inte din investering och dess rörelse påverka din privata ekonomiska situation.
Har du byggt upp din ekonomi på det sättet så kan du då vid dessa tillfällen sitta lugnt och fortsätta investera för framtiden!

Kolla gärna in artikeln “Fyra-Hinkar-Strategin” om hur du kan bygga upp din ekonomi för att ha en trygghet!

Du har pengar i globalfonder om 150 + 80 tkr = 230 000 kr. Placera om de pengarna i Avanza Global.

Du skriver att du har resten dvs 310 - 230 tkr = 80 tkr i en trygg fond. Placera om de pengarna Avanza Global om du tror att du inte behöver dem inom 5 år, annars sälj fonderna och sätt in pengarna på ett vanligt bankkonto.

Visst …dina fonder har gått ner men du behöver inte oroa dig …dom kommer att gå upp igen. Uppgången blir dock långsammare än börsfallet. Man brukar beskriva det som att börsen åker hiss ner och går i trappa upp.