Portföljtips nybörjare

Hej!
Jag planerar att investera mitt CSN då det är pengar jag inte behöver just nu, jag har valt fonder enligt följande:

• Länsförsäkringar global indexnära (istället för Avanza global pga att Avanza skattar i Luxemburg vilket genererar en dyrare kostnad i slutändan)
  • Spiltan aktiefond investmentbolag
  • Swedbank Robur ny teknik A
  • Handelsbanken Sverige index criteria (har haft denna via min bank sedan tidigare och varit nöjd)
  • Spiltan räntefond
  • Öhman etisk emerging markets A

Aktier:

• Embracer group B (endast för att testa på egentligen, tycker aktier är svårt)

Har försökt läsa på och välja därefter men jag vet som sagt inte riktigt hur man ska tänka - uppskattar alla tips och åsikter!

Vad vill du uppnå? Din ambitionsnivå, kunskapsnivå, intresse osv avgör vilken portfölj eller vilken strategi du bör följa.

Aktiva fonder och enskilda bolag kräver aktiva ägare som fattar aktiva beslut i högre utsträckning

Mitt mål är främst sparande under 3-5 år för att kunna använda vinsten som en del till kontantinsats för lägenhet. Min ambitionsnivå och mitt intresse är högt, min kunskapsnivå är för tillfället rätt låg men jag försöker sätta mig in i allt mer och mer.
Jag har nog inte intresset för att dagligen köpa/sälja därmed är inte planen främst att handla aktier.

Jag har ca 40.000:- tillgängligt för sparande men är osäker på om jag ska investera allt direkt… de fonderna jag valt har alla “hög risk”, 6 av 7. Men om jag förstått det rätt, eftersom pengarna ska ligga där ett antal år och det inte är pengar jag “behöver” inom närmsta åren kan jag känna mig ganska trygg trots att de skulle sjunka?
Jag borde kunna räkna med en viss vinst efter dessa år, eller tänker jag helt fel?

(med ovanstående sagt vet jag såklart att ett fond/aktie sparande KAN innebära att man förlorar allt)

Det viktigaste är att du väljer din risknivå först. Vilken risk du ska ta är upp till dig.

Rekommenderad sparhorisont för de flesta aktiefonder brukar vara på minst 5 år och ca 2-3 år för räntefonder och 0-1 år för sparkontot.

Du kan justera din risknivå beroende på hur mycket pengar du behöver vid varje tidshorisont och ombalansera mellan aktier/räntor en gång per år.

Ett annat sätt att tänka är att placera 10% i aktier per år som du kan låta pengarna vara. Det skulle då innebära ca 30-50% aktier med din tidshorisont och sen får du justera ner risken för varje år som horisonten minskar.

Dock är det lite oklart var denna regeln kommer ifrån. Och du riskerar att sälja aktier med förlust eftersom de första 10% av aktierna ska säljas redan efter 1 år.

Om du är flexibel med bostadsköpet kanske du kan vänta ut svängningarna ett par år extra om vi skulle gå in i en svagare period på börsen? Och då kanske du kan ta högre risk.

Du behöver kanske inte hålla koll dagligen, men aktiva fonder behöver man se över lite då och då och för enskilda bolag behöver man hålla lite koll på nyheter och rapporter osv.

Lycka till med ditt sparande

1 gillning

Jag har varit i samma situation, dvs. försökt skrapa ihop pengar till en bostad. Kom fram till att jag i min situation med förutsättningarna jag hade då var tvungen att ta hög risk för att kunna nå mitt mål, egentligen vinna eller försvinna. Så jag håller med föregående skribent att det kan vara sunt att lägga gamla tumregler om risk i förhållande till tidshorisont åt sidan och istället satsa hårt på att uppnå målet. Så mitt tips är att skippa räntefonden.