Nu till min fråga. Jag närmar mig en stor summa investerat kapital i dessa fonder och har i dagsläget 150k utanför börsen som var tänkt att ha till en sättning i marknaden som jag trodde skulle komma tidigare i år.
Nu har jag istället svårt att bestämma hur jag ska göra då jag för ca 3 månader sedan satte in en betydande stor summa pengar på en och samma gång, vilket nu i efterhand var bra.
Hur skulle ni gjort i mitt fall, behållt det torra krutet tillsvidare? Kan även tillägga att det utgör drygt 15% av min nuvarande portfölj.
Det finns ett specifikt avsnitt av rikatillsammans som tar upp just detta. Det finns fler svar på frågan, matematiskt korrekt är att sätta in allt på en gång, men känslomässigt är det kanske inte så du bör göra.
Försök tänka i % av kapitalet. “Jag har n% utanför börsen”. 150k är ju asmycket pengar för någon, men för andra är det kaffepengar. Som du skrev ca 15% utanför ponera att du har 1M då är ju 150k inte så mycket vid sidan, kanske snarare en lagom “lekpeng”.
Sen är det bra att öva på att frikoppla emotionella värderingar till pengar, “om jag sålde allt hade jag kunna köpt en hus” etc. När man kommer upp i några miljoner blir man till slut paranoid om man tänker så. Money is just a game. Tiden är vad som är värdefullt.
Min åsikt som swingtrader: Det brukar alltid vara stökigt till hösten. År med presidentval brukar gå bra, sen är ju DOW typ upp 15%-isch redan. Om du vill vänta så skulle jag inte ha bråttom in på marknaden, utan vänta tills vollan kommer upp till hösten. Sverige är förmodligen undervärderat, speciellt om Trump vinner och tvingar fram ett fredsavtal, då kan Europa-börserna ralla rejält.
Ibland är det köpläge redan i augusti men ofta bottnar det lite senare under hösten. Det är svårt att tajma marknaden, men det är kul
Jag brukar köpa när Fear & Greed faller ned på fear eller ännu bättre, extreme fear. Enkel grej att hålla koll på om man är “lat passiv & oengagerad” swingtrader