Vilka branscher eller trender tror ni på för börsåret 2025?

Hej på er,

Vad tror ni gällande vilka branscher eller trender/inriktningar inför kommande börsåret 2025?

1 gillning

Några av Morgan Stanleys ACWI IMI Indexet’s branscher kanske?!

1 gillning

@Investera1988 Välkommen till RT forumet föresten :santa: Vad tror du själv på för brancher/sektorer & trender?

Mvh

Tack snälla! Jag har absolut ingen aning. Jag är inte så jätteinsatt kring detta och därför rådfrågar jag er i detta forum hehe. Tack för ditt svar iaf =)

1 gillning

Inte jag heller, vilket gör att jag nog borde hålla mig till globalt index.

4 gillningar

Kinafonder, Långa Räntefonder, Grön Energifonder kanske slår tillbaka. Eller varför inte trötta Sverige Index :chart_with_upwards_trend:

1 gillning

Europa-index och fastigheter.

Skriver det bara så jag har det på pränt om 365 dagar när vi har facit :smiley:

1 gillning

Tror att satsa på specifika branscher kommer att vara en dålig strategi 2025, precis som alla andra år.

3 gillningar

Första regeln är att man inte ska lita på någon på internet som hävdar att de vet eller tror att en viss aktie eller bransch eller krypto eller guld kommer gå bra kommande tid.

Det är därför folk diversifierar och investerar globala indexfonder och räntefonder. Vissa lägger även till lite guld och råvaror för att få en bättre mix.
Dock tror jag att de flesta tycker att guld/råvaror känns som överkurs och håller sig till aktie- och räntefonder.

5 gillningar

Det finns många “experter” därute som dels ger en beskrivning av hur det har gått som faktiskt inte stämmer särskilt bra, och dels uttalar sig tvärsäkert om framtiden. Den viktigaste insikten är nog att inse att ingen egentligen har någon aning.

I media skrivs det mycket just nu hur bra det har varit med tech och USA, och det är helt sant. Det skrivs också om hur hopplöst efter Europa är. Jag bifogar en bild där jag jämför fonden Avanza Europa indexfond med DJ USA under de 3 senaste åren. De ligger ungefär lika. DJ USA gick mer ner i början av perioden och tog sedan igen detta. Att dessa två skulle ligga ungefär lika hade jag inte väntat mig ärligt talat efter att ha överkonsumerat “expert opinions” på diverse sajter. (Eventuellt är jämförelsen inte helt rättvisande om DJ USA inte är korrigerat för utdelningar.) Om man plottar över 5 år kan man se att DJ USA dragit ifrån i huvudsak under senaste halvåret i år men att de låg ungefär lika under våren 2023.

Min slutsats är man man kan ta det lugnt och göra det enkelt för sig. Investera i diverse långsiktigt i billiga indexfonder, och helst avstå från att lyssna för mycket på bruset i ekonomimedia.

1 gillning

Tänk på att Avanza Europa är inklusive förändringen i valutan EUR/SEK där, inte DJ USA. Så USA har gått mycket bättre än vad som syns där när det räknas om till SEK. Men ja, senaste halvåret har det hänt mycket.

Här mot Avanza USA:

1 gillning

Svenska kommersiella fastigheter som grupp har varit väldigt nedtryckt sedan 2021. Dels för att där vanligtvis finns mycket utländskt kapital, men som flytt och inte kommit tillbaka ännu.

Nu uteblev den kris som befarades, med några få undantag, när räntorna stack uppåt. Den svaga kronan har också varit bidragande till att de inte hittat tillbaka. Själv hade jag trott att det skulle vända redan under hösten. Även byggbolagen som grupp har dragits med i samma svacka även om flera av dem bara har en del av sina intäkter från fastigheter, och eller den svenska marknaden.

Jag har själv positionerat mig för uppgång i fastigheter och bygg. Men som alltid behöver man välja med omsorg. Vissa fastighetsbolag har också gått bra under 2024 och har inte nödvändigtvis samma potential längre. De med vanligtvis stort utländskt ägande och i övrigt sunda finanser ligger bra till tror jag.

1 gillning

Bitcoin och krypto generellt kommer nog ha ett starkt år.

1 gillning

Helt korrekt, du har definitivt en bättre plott. Ur din läser jag att Avanza Europa och Avanza USA i princip följts åt ända fram till juli/augusti i år.

Avanzas fonder följer väldigt konstiga index, bättre att jämföra Länsförsäkringars fonder