Jag fascineras av hur olika vi verkar resonera kring strategin för våra placeringar och argumenten som framförs för de olika synsätten. Det kan ju tom bli rätt så ettriga diskussioner om det hela…
Ord som Index, fallhöjd, dyrt, billigt, trend, “just keep bying” flyger runt
Om vi delar in oss i tre förenklade grupper vilken tillhör ni? Förklara gärna varför. Kanske vetenskap, erfarenhet, ålder, rikedom, annat?
(Givetvis kan man tillhöra fler än en kategori och det skulle kunna finnas tio val till men välj den ni tycker passar er bäst. Om någon signifikant grupp saknas så säg till så lägger jag till den.)
“All in på börserna med låg buffert och lågt pillande”
Enligt principen träd växer alltid till himmelen, pilla inte, buy and hold, periodiska jämna insättningar, indexfonder
“Diversifierad portfölj med ombalanseringar”
Olika tillgångsslag för att hantera svängningar. Periodisk ombalansering för att hålla portföljen fortsatt balanserad
“Aktivare placerare”
Placerar i princip vad som helst som passar bäst för stunden, byter gärna, någon idé om att timing kan vara bra
All in på börserna med låg buffert och lågt pillande
Jag kallar mina investeringar för gott och blandat, men skulle aldrig investera (frivilligt, fattar att det antagligen finns i globalfonderna…) i olja, vapen, spel…
Du har en bra poäng där. Alternativen är ju delvis överlappande speciellt om man adderar en tidsaspekt.
Det är en väldigt rimlig tanke att man rör sig tex från all in mot en mer försiktig balanserad portfölj när man blir äldre och/eller har samlat ihop ett stort kapital.
All in på börserna med låg buffert och lågt pillande är definitivt jag. Jag har väl större buffert än många just nu, men det ligger ändå närmast. Jag förlitar mig på forskningen och min egen flexibilitet kring förvaltande och uttag.
All in på börserna med låg buffert och lågt pillande har varit min sparprofil historiskt, men rör mig mer och mer mot att en diversifierad allvädersportfölj med hävstång är rätt strategi framgent. Jag är inte villig att se portföljen gå kräftgång i 10-15 år med en renodlad aktieportfölj.
Måste ju rösta och svara själv också när jag nu startade denna tråd
Får nog klassificera mig som en något aktivare placerare för att diversifiera forumet om inte annat. Jag har aktieplacering som någon sorts hobby. Ibland med mer lycka och ibland med mindre…
Portföljen är dock hyfsat diversifierad med en rätt stor del fonder. Några som jag inte pillat på de sista 20+ åren tom. En rätt stor del räntebärande placeringar också.
Fokuset har rört sig över tid från ren Buy and hold med väldigt stor andel på börsen till att ha lite mindre risk på bekostnad av avkastning. Det samma gäller Tjp och PPM.
Det finns absoluta sanningar. Och visdomar som är beprövade.
Dom har fungerat i åtskilliga epoker. Olika kulturer och samhällen.
Tusenåriga kunskaper som byter skepnad. Inom byteshandel och investeringar. Samt relationer och psykologi med mera.
Därför att man kan lära av det lilla enkla och det stora komplexa.
För att vissa förfaranden i tankemönster och logisk form går aldrig ur tiden.
Så att vissa mekanismer gäller även idag fast i en ny tappning.
Genom att ta vara på lärdomar som kan appliceras på allt rörande våra liv.
Om man då har benägenheten att inte begränsa sig själv. Så finns det bara möjligheter och sällan några hinder.
Belyser att det är den väg jag valt att vandra och det är den rätta vägen för mig.
Förstärker att en annan kanske finner andra lukrativa vägval.
Eller så tar man del av det bästa två världar har att erbjuda.
Det är hur du bemöter och tar in samt processar information.
Bearbetar med egen värdegrund och gradskillnader.
Utifrån den verktygslåda du väljer att ha som bollplank.
Där du oftast märker att kollektivets sanningar är felaktiga och inte sanna.
Folk här använder idag GPT-Chat och på fel sätt.
Jag använder en manuell version som funnits i flera tusen år.
Som kan liknas vid dagens GPT-Chat.
Där jag ställer mina frågor.
Kan vara allt mellan himmel och jord.
Skillnaden ligger i att om jag ställer följande fråga:
Vad är lockpriser?
Eller ställer följande fråga:
Vad är tidsbestämda erbjudanden?
Så kommer visdomar och uråldriga lärdomar som svar.
Bestående och absoluta sanningar.
Ur dessa kan man med egen maskin reflektera och begrunda.
Om man gör si eller så och kanske en mix av båda, vad händer då.
Är det oetiskt eller etiskt och vilket är mest lukrativt.
Kankse du upptäcker att dagens användning av dessa är både naiva och skrattretande.
Kanske du upptäcker att det är på ett helt annat sätt och inom ett helt annat användningsområde där du gör den bästa investeringen.
Den sår ett frö i dig och den gror samt växer till ställningstaganden.
Utifrån dina preferenser.
Men grunden och lärdomarna är absoluta och bestående.
Dom har alltid fungerat och kommer alltid att fungera.
Vissa används i nutid med tvivelaktiga tillvägagånsätt.
Och kan tillämpas på bättre sätt.
Så gör jag.
Skulle kunna lägga vikt vid illustrationer och liknelser.
Men väljer att den delen blir osagd.
Här är en illustration eller liknelse om man inte har tillgång till en tusenårig visdoms generator
Det finns en anledning till varför boken The Art Of War är så svår att få tag på.
Den har inspirerat ledare och politiker samt påverkat många historiska personligheter.
Hur väljer man att läsa en bok.
Upplevelse eller lärande.
Själv läser jag en bok två gånger.
Först realtivt snabbt för helhetsintryck och fågelperspektiv.
Sedan långsamt och smakar på varje ord.
Markera allt svårläst eller svårbegripligt och går tillbaks.
Läser om och begrundar samt kollar upp termer samt begrepps betydelser.
Här är en förenklad liknelse:
En försäljare kan utnyttja en kunds öma punkt.
En liten arme kan vinna över en större arme.
Ser du sambandet?
En försäljare/företagare/tjänst använder lockpriser.
En försäljare/företagare/tjänst använder tidsbestämnda erbjudanden.
En fiskare väljer bete.
En fiskare väljer nattetid med en lampa att sänka ned i vattnet.
En fiskare får stor fångst.
Ser du sambandet?
Och nej jag sysslar inte med tarotkort utan något mer sofistikerat och intellektuella tillvägagånsätt.
Har majoriteten av mitt kapital i global indexfond men har även lokala företag i min portfölj.
Varför jag valde att investera i de lokala företagen beror främst på att jag vill ha ett sorts andrahandsvärde och investera pengar där jag bor.
Vad fick mig och köpa just de aktierna är simpelt. Kolla inga siffror for dit som kund och jag som otroligt svårflörtad kund tyckt personalen va trevlig, sortimentet bra, bra organiserat och lätt att hitta saker etc. jag var helt enkelt övertygad att jag inte kommer va ända som handlar här och att personalen har bra arbetsvilkor för bemötandet var top notch och inte alls påtvingat
Har någon gång tänkt köpa aktier där siffrona varit jättefina och många aktieplacerare rekommenderat denna aktie men efter att ja kört min taktik och kommit fram till att hit vill knappast någon återvända och vem hade inte rätt? Aktien är ännu kvar på samma prisnivå efter tre år.