Det går inte att förutspå framtiden. Ändå ägnar sig många av oss innerst inne åt att försöka göra det, och våra spådomar påverkar också hur vi investerar.
Därför startar jag en tråd som jag hoppas ska tas som lättsam, där vi inte använder hårda ord mot folk som tänker annorlunda än vi själva.
När tror du att svenskt index är tillbaka vid toppen från år 2022?
Varför tror du det?
Påverkar din spåkula hur du beter dig idag (tex väntar med att sälja, eller köper mer än vad du hade tänkt dig, frångår planen du hade satt upp på något sätt).
1 - 2025, våren nån gång.
2 - vild gissning. Tänker att kanske räntan har stabiliserat sig och det börja flaggans för räntesänkningar framöver efter det. Men bara spekulation utan nån direkt grund.
3 - inte ett dugg
1 Jag GISSAR på hösten 2025
2 Lågkonjunkturen har då sedan ett tag tryckt ner inflationen i USA, så FED med ECB och RB i släptåg har börjat sänka räntan och slå av på takten för QT.
3. Inget, då det är gissningar
Lika dåligt sätt att förutspå som allt annat så varför inte?
Det gör att jag köper så mycket jag bara kan i företag jag tror kommer gå upp (och en begränsad mängd i de där jag tror utdelning kan ge mig en gratis aktie såsom min 2 kr köporder på SBB D… Som jag faktiskt fått några köp på)
Jag gissar att börskraschen bottnar under 2024. Spannet beror delvis på när under 2024 det bottnar. Börskrascher brukar gå ner snabbare än när de sedan går upp. Tex. 2 år ner kan bli 3-4 år för att gå upp till toppen igen.
Försöker maximera sparandet samt säljer av saker jag inte använder och investerar även de extrapengarna på börsen i amf småbolagsfond.
Går nästan helt efter plan som sattes upp under 2021.