[Trots turbulensen på börsen – därför blir 2025 ändå ett starkt år]
Den beskriver hur vi haft en skakig start på året med stora nedgångar i flera index, men att det ändå finns faktorer som talar för en återhämtning under 2025. Bland annat nämns:
Möjliga räntesänkningar från centralbankerna senare i år
Stark utveckling inom vissa sektorer, särskilt AI och teknik
Förväntningar på bättre makroekonomiska förutsättningar
Jag är nyfiken på vad ni här på forumet tycker om den analysen. Tror ni på en stark återhämtning under året, eller känns det mer som önsketänkande?
Hur ser ni på potentialen för AI-sektorn och tech i allmänhet?
Är det rimligt att förvänta sig räntesänkningar som driver börsen uppåt, eller är det för tidigt?
Hur agerar ni själva just nu – köper, säljer eller sitter still i båten?
Igår läste jag att från att flera banker tidigare trott på minst en eller flera räntesänkningar under våren/sommaren, så tror bara en bank på det nu efter senaste inflationssifforna.
Har inga åsikter om den svenska ekonomin/börsen 2025, då den utgör 1% av min portfölj, jag är mer intresserad av hur det går globalt.
Jag tycker att läget set väldigt osäkert ut. Gjorde några mindre förändringar kring årskiftet då jag minskade mina globala fonder och flyttade till tillväxt- och europafonder. Ligger lite mindre minus under året än jag skulle ha gjort annars. Vill inte göra förändringar för ofta utan sitter still i båten just nu. Däremot investerar jag inte mitt månadssparande just nu utan behåller det på sparkonto. När jag ser en stabil uppgång börjar jag investera i fonder igen.
Artikel skrevs i december 2024, när de flesta ekonomer trodde på 2-3 räntesänkningar under 2025 och att inflationen skulle fortsätta ner. Det finns lite fler orosmoln idag.
Det finns ingen anledning att göra några större förändringar dock. De breda fonderna jag månadssparar i har gått ner lite under 2025, så jag får lite fler andelar när jag köper.