Hur spår ni hösten?

Hej.
Sitter med rätt tunga investeringar på börsen, allt i fonder.

Den extremt labila börs vi upplever som för många av oss pendlar upp o ner likt sekundvisaren rör sig på klockan så känner jag mig ändå ganska tillfreds o har absolut inga planer på att ändra min strategi.

Min strategi fortlöper med de utvalda fonder jag har samt att jag fortsätter månadsspara och köper lite extra fonder när det känns rätt.
Jag ser det helt enkelt som att köptider råder.
Men
Hur spår ni höstens börsutveckling? Tror ni på ytterliggare en svacka eller kommer återhämtning fortskrida?

Frågan är svår, men ytveckla vilka faktorer ni tror/anser kommer påverka börsen nedåt eller uppåt denna höst.

Är även nyfiken på vilka 2 faktorer ni anser absolut mest viktig för en stigande börs denna höst.

1. Ränteläge
  2. Lågkonjunktur

Jag tror att toppen i höst är nådd för räntorna vilket är positivt för börsen, men att vi är på väg in i lågkonjunktur vilket är negativt för börsen.

Detta är min gissning, men framtiden är svår att förutspå.

2 gillningar

Inte för att det förändrar mina investeringar alls; Men jag tror att vi ska dippa ner igen innan året är slut för att sedan tjurrusa under 2023! Precis som under pandemin kommer många se rusningen som osund och bli höjdrädda. Ren multipelexpansion på kort sikt.

Det finns ingen TA eller FA jag baserar det här på utan bara magkänsla, samt att börsen ju tenderar att överjustera på kort sikt, oavsett vilket håll den går åt. Den har ju gått upp under världskrig och lågkonjunkturer förr, då den är framåtblickande.

Däremot vet jag inte vad jag tycker om USD/SEK och dess inverkan på just globalfonder för oss svenskar framgent. Men valutahandel är ju bland de mest svåra marknaderna att förutspå så det ska jag inte inbilla mig att jag kan :slight_smile:

Så… Nu har jag det på pränt så kan man antingen slå sig för bröstet eller bortförklara det här om något år :sweat_smile:

1. Gaskranen/Kriget
  2. Inflationsmått och indirekt ränteförväntningar.
5 gillningar

Jag tror på i genomsnitt 7 % de kommande 100 åren

17 gillningar

Intressant input :+1:

Lite off topic men då vet vi hur din 100 års analys ser ut…

Schysst input, din syn på kriget? Att det blir kortvarigt då eller?

Kriget kan på ett sätt sägas hållit på sedan 2014, så nej risken finns att det blir långvarigt.
Rent krast så är det så att börsen styrs dock till mångt och mycket av vad som sker i USA, och jänkarna är relativt opåverkade av kriget jämfört med Europeiska länder.

3 gillningar

I längre ord så menar pareto att hen inte ändrar sin investeringsfilosofi utan fortsätter att månadsspara och investera precis som nu, som i våras, som för 3 år sedan.

Jag gör likadant.

1 gillning

Jag tror börsen går upp eller ned eller horisontellt :kissing_heart:

3 gillningar

En strategi jag tror de allra flesta anser vara utmärkt men som hjälper föga med att svara på frågeställningen i trådstarten. :slight_smile:

För att återgå till frågan. Om jag får gissa helt fritt så tror jag att det stagnerar eller går nedåt de närmsta månaderna för att få fart igen till vintern (och in i en lågkonjunktur till våren).

Tackar för input, yes jag känner väl också att börsen i snitt går +6-8% /år inte riktigt var frågeställningen, men men.

Jag känner att din analys vad gäller hösten helt klart känns som en gångbar utveckling, hur stor inverkan har valet tror du, är detta val av betydelse för börsen, eller är världens problem med leveransstrul, halvledare, räntor, krig, arbetslöshet, energifrågan något som gör att valet bara drunknar o blir betydelselöst? Ta mig rätt när jag säger betydelselös :grinning:

Well om S och MP for forsätta styra så kommer sannolikt inte mycket bli bättre i Sverige iallafall.

1 gillning

Greppar det, upplever väl att frågan inte riktigt var ställd för sådant svar kanske :nerd_face:

Instämmer till fullo :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 gillning

Tänker att valet i Sverige på sin höjd påverkar hur förmånligt ISK blir framöver.

Om man bortser från världsläget så sneglar jag mer på inflations- och räntenivåer i USA.

Mycket kapital verkar, åtminstone i nuläget, ha lämnat tillväxtsektorer till fördel för vinstgivande bolag. Tror på fortsatt försiktighet, men ett motargument till det är väl att man lyckas med en mjuklandning med fortsatt fallande inflation.

Den som lever får se!

2 gillningar

Jag tycker att utvecklingen är precis lika svår att gissa som alltid och historiskt har jag inte haft rätt någon gång. Men en sak jag undrar över: det känns som att ”alla” förutspår att börsen kommer gå ner i höst och det har pratats om det några månader nu. Allt från experter till småsparare upprepar det. Finns det en risk att det blir självuppfyllande? Eller att det blir precis tvärtom eftersom börsen inte beter sig som förväntat?
Nu vet jag visserligen inte om diskussionen ser likadan ut världen över eller om det bara är i Sverige det verkar vara konsensus om en nedgång.

Min gissning blir i alla fall en ny nedgång i höst eftersom alla är överens om det. Men inser att det är en svag analys.
Huvudfaktorer: energi och inflation

Ja men exakt, din syn på detta speglar exakt min, o är grunden till att jag ställde frågan kring er syn på höstens potential på börsen, mycket pekar på en kommande dipp o de flesta förstå sig påarna hintar även så men börsen marknaden o reaktioner dito känns lite lurigt.

Jag tänker att hösten inte blir jätteroligt, varken i Sverige eller i USA… man börjar se ljuset i tunneln då det gäller när inflationen toppar, vilket gör att framtidsutsikterna ljusnar lite. Men då kommer nästa fråga och knackar på dörren och det är hur lång tid det tar innan vi går ned i normal inflation, och där är jag lite mer pessimistisk. Detta, och att man börjar inse att den här lågkonjunkturen inte blir rolig alls, gör att jag tror på minus 10 - 20 procent under hösten, både i Sverige och i USA. Kan bli värre än så också (något att förhålla sig till mentalt, snarare än något som ska påverka ens strategi).

Personligen är jag, som jag sagt i andra trådar, sugen på att sälja av en del inom en månad, men det beror lite på hur det går i slutet av augusti och början av september.

1 gillning

Ligger försäljning som du påtalar med i din strategi? Eller planerar du avvika från din strategi?