Vilka krypto har du och hur stor andel av portföljen är de?

Denna tråd är för oss som valt att köpa krypto. Den är inte för att diskutera om man borde köpa krypto eller ej och inte heller hur man gör eller hur det funkar med skatt. Det ser jag tas upp i andra trådar.

1. Vilka krypto har du?
  2. Hur stor del av din portfölj har du investerat i krypto?
5 gillningar
  1. Nej.
  2. 0% av portföljen.
  1. Nej.
  2. 0% av portföljen
  1. Ja, Bitcoin, Ethereum och lite andra.
  2. 0,001%
1 gillning

skratt förlåt. Dåligt formulerat inlägg. Vill inte att hundratals RTare ska gå in och skriva nej / 0%.
Jag ändrar i inlägget.

2 gillningar
  1. Nej
  2. 0% av portföljen

För att svara på min egen fråga:

1.

• bitcoin
  • ethereum
  • LTC
  • THETA
  • ENJ
  • STORJ
  • GNOSIS
  • loopring
  • STEEM
  • MANA
  • XMR
  • FLOW
  • ALGO
  • INJ
  • LIT
  • ICP
  • BAL
  • LINK
  • DOGE
  • POLKADOT
  • AAVE
  • Compound
  • BNB
  • AVAX
  • Helium
  • ADA
  • WAVES
  • GNO
  • TRX
  • EOS
  • STORJ
  • IOT

2.
Drygt 7% av portföljen.

6 gillningar

Vi vänder på frågan.
Vilka krypto saknar du? :upside_down_face: :grinning:

9 gillningar

:wink: https://coinmarketcap.com/ listar 5933st så det finns några till :rofl:

5 gillningar

Jag är sugen på att köpa “BITCOIN ZERO SEK”. Dvs. ett bitcoincertifikat.

Planen är att investera max 1% av min portfölj.

Du har ju uppenbarligen mer erfarenhet än mig, finns det någon nackdel/fördel med att köpa ett certifikat i stället för en “fysisk” investering?

Vet att jag är lite off-topic, hoppas det är ok :blush:

Du har ju uppenbarligen mer erfarenhet än mig, finns det någon nackdel/fördel med att köpa ett certifikat i stället för en “fysisk” investering?

Fördelar

• Du slipper vinstskatt om du säljer ditt certifikat förutsatt att det är i ett ISK eller KF förstås
  • Busenkelt via din vanliga nätmäklare

Nackdelar

• Du kan inte åberopa skattereduktionen vid en förlustförsäljning
  • Du äger inte någon faktiskt Bitcoin
  • Du har bolagsrisk i nätmäklaren och certifikatet kan tas bort när som helst. (men du har ju andra risker då du äger krypto direkt så…)
  • Du kan kommer inte åt marknaden av alt-coins som ofta kräver handel med bitcoin eller ethereum för att köpa alt-coin
2 gillningar

70% BTC
15% ETH
5% BNB
<1% ADA, XRP, LINK, BAT, XLM, LTC, XMR, NANO, MIOTA, BCH, TRX, XTZ, EOS

~15% av portföljen

2 gillningar

Har ca 50% av mina investeringar i krypto.

av dem ca

• 42,5% BTC,
  • 42,5% ETH
  • 9 % altcoins, (SOL, ADA, DOT, SAND, ENJ, LINK, LUNA, UNI, FET, VET, INJ, TVK, MATIC, ATOM, ONE, THETA, XMR, RUNE, AUDIO, AVAX, YFI, UTK, SRM, AGIX, XLM, AAVE, COMP, 1INCH, LIT, MANA, DODO, REN, SNX, BAT, FIL, SLP (ungefär i den storleksordningen) (Gotta catch 'em all!)
  • 6% NFT:er i form av Axies (i spelet Axie Infinity)

Jag visste faktiskt inte att det fanns så många altcoins. Hur korrelerar de med ETH och BTC?

ca 200%?
Nämen skämt åsidå. De är mycket mer volatila än BTC och ETH. De brukar gå som bäst i en bullmarknad för BTC och ETH, när BTC och ETH stannat av lite i farten. Men så fort BTC och ETH faller 20% så faller altcoins kanske 40%. Grov förenkling.
Jag köper mina via Binance. Förde över BTC dit från Trijo, och sen kan man köpa “alla” coins med BTC på deras handelsplatform.

1 gillning

BTC, ETH, ADA. 2-3%.

Fick inte posta utan att skriva något… forumet tycker ovanstående inte är en fullständig mening. Hej hej… :slight_smile:

3 gillningar

0.045% :joy:

Köpte nån bit Bitcoin och Etherum för att pröva. Tanken var väl att gå in med upp till 5% men det känns för bubbligt för tillfället.

Jag väntar tills Tether scammen fallerar och drar med sig hela cryptomarknaden ner i hålet. Händer det inte så missar jag tåget, med det har gått redan isåfall.

2,7% Bitcoin
0,9% Ethereum

Procenten krymper varje månad pga relativt högt månadsspar i andra tillgångsslag.

Köper inte mer och säljer förmodligen inte på väldigt länge heller. Det får ligga där som en del av lekhinken.

2 gillningar

Mest XMR och BCH, de som fungerar bäst som betalmedel.

Inga, 0 %. :slightly_smiling_face:

Korrektion: någon decimalpunkts procent i ägande Bitcoin via Tesla via indexfond. :rofl:

6 gillningar