Min sambo ska öppna en kapitalförsäkring hos Swedbank. Jag rekommenderade henne att välja Länsförsäkringar Global Index men tydligen så har inte Swedbank den fonden (!). Jag blev väldigt förvånad då Nordea erbjuder den men samtidigt inte förvånad då Swedbank är en riktigt krånglig skräpbank i jämförelse med Nordea. Hursomhelst, vilken är den billigaste och bästa indexfonden hon kan välja hos Swedbank?
Kolla gärna här:
Specifikt:
Tack så mycket!
Swedbank Robur Access Global A är den globala indexfond som är bra där.
De brukar även ha Storebrand Global all countries i sitt utbud. Några baspunkter dyrare men mycket bredare än Swedbank robur access global. Inkluderar även tillväxtmarknader.
Dubbelkolla så inte Swedbank tar ut en avgift för själva kapitalförsäkringen!
Hur säker är den jämfört med tex avanza global och lf global ?
Den har gått betydligt bättre än andra global fonder. Känns lite som att den tar högre risk
DNB Global Indeks S har hållbarhetsvärde 20,12. Länsförsäkringar Global Index har hållbarhetsvärde 19,06. Swedbank Robur Access Global A har hållbarhetsvärde 18,86. Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar.
Swedbank Robur Access Global A är mest ESG av de tre som jag ger exempel på.
Alla dessa tre fonder är bra. Svårt att säga vilken som kommer att gå bäst i framtiden.
DNB global Indeks och Swedbank Robur Global, de två som är mest nära marknadsvikt om man även tar med LF Global i jämförelsen som är lite mer tekniktung…
Kör både DNB och LF själv men har placering av mer innehav på g till DNB som blir det stora dragloket.
Swedbanks globala indexfond är alltså helt okej enligt mig då den också ligger väldigt nära korrekt marknadsvikt.
Tack för alla svar! Finns det något sätt att citera flera på samma gång?
Absolut, bara markera texten och tryck på “Citat” som kommer upp.
Tack då vet jag!
Om @bspastikern tabell fortfarande stämmer bör ni inte ha kapitalförsäkringen hos Swedbank.
Jo det såg dyrt ut.